Tilsyn retter blikket mod næstformands millionhonorar i ombrust ejendomsfond

FINGRENE I FONDSMIDLER: Erhvervsstyrelsen har bedt Drost Fonden om at redegøre for, hvorfor man i årevis har aflønnet næstformand for eksternt arbejde, der kan være en omgåelse af erhvervsfondsloven.
Drost Fonden ejer en række boligudlejningsejendomme i København, herunder den ca. 4600 kvm store ejendom Ryesgade 25, der rummer 42 lejligheder. | Foto: Google
Drost Fonden ejer en række boligudlejningsejendomme i København, herunder den ca. 4600 kvm store ejendom Ryesgade 25, der rummer 42 lejligheder. | Foto: Google

Drost Fonden har gennem en årrække betalt sin næstformand, Birgitte Jacobsen, for at arbejde for selskaber, der ikke er ejet af fonden.

Det kan EjendomsWatch nu fortælle i artikelserien ”Fingrene i Fondsmidler”. Serien har afdækket en række tvivlsomme forhold vedrørende inhabilitet, bestyrelsesvederlag og transaktioner til nærtstående parter i den erhvervsdrivende fond, der har ejendomme for over en halv milliard kroner.

”Birgitte Jacobsens aflønning er (...) opdelt i henholdsvis et bestyrelseshonorar samt en aflønning fra fonden for varetagelse af hvervet med henholdsvis ledelse og drift af Drost Husene,” skriver fondens direktør, advokat Morten Heding Andersen, i en redegørelse til Erhvervsstyrelsen i april 2022, som EjendomsWatch har fået aktindsigt i.

Erhvervsstyrelsen har på baggrund af dette bedt fonden om en uddybende redegørelse for forholdet. Drost Husene er nemlig ikke ejet af Drost Fonden, men er et selvejende botilbud for psykisk syge, og tilsynet rejser derfor spørgsmålet, hvorfor fonden har afholdt omkostninger for næstformandens arbejde i disse selskaber.

”(Bestyrelsen skal, red.) redegøre for omfanget af Birgitte Jacobsens arbejde i Drost Husene, herunder i hvilken periode at fonden har afholdt omkostningerne for Birgitte Jacobsens arbejde i Drost Husene. Bestyrelsen skal i forbindelse hermed oplyse, hvor stort et beløb fonden har betalt for Birgitte Jacobsens arbejde i Drost Husene i nærværende periode,” skriver Erhvervsstyrelsen i et brev til Drost Fonden 5. maj 2022.

To millioner på seks år

Næstformanden i Drost Fonden er psykoterapeut Birgitte Jacobsen. Hun har været fast medlem af bestyrelsen siden 2002, hvor hun overtog mandatet fra sin afdøde bror, advokat Lars Jacobsen, der sammen med to kollegaer fra advokatkontoret Arup & Hvidt stiftede fonden i 1984.

Birgitte Jacobsen har i alt modtaget 2,1 mio. kr. over en seksårig periode, svarende til ca. 340.000 kr. årligt. Det viser en gennemgang af Drost Fondens seneste årsrapporter fra 2015-2020, som EjendomsWatch har foretaget. Dette indeholder ifølge fonden både arbejde udført for fonden og for Drost Husene, som fonden har etableret, men altså ikke ejer.

”Uanset at fonden ikke har et direkte ejerforhold til selve driftsenheden, vedbliver fonden at have bestyrelsesposter i institutionerne. (...) Da fonden ønsker høj kvalitet i de kapaciteter fonden udpeger til bestyrelsen, sikrer fonden en honorering af de medlemmer fonden udpeger,” skriver direktør Morten Heding Andersen i sin redegørelse til Erhvervsstyrelsen.

Erhvervsstyrelsen fremhæver i sit seneste brev til Drost Fonden, at erhvervsfondsloven siger, at ydelse af vederlag skal udbetales og regnskabsføres der, hvor arbejdet konkret er udført – i dette tilfælde i Drost Husene – og at udbetaling af vederlag fra fonden for arbejde udført andetsteds anses for at være ”en omgåelse af bestemmelserne om vederlag og uddeling.”

”(Bestyrelsen skal redegøre for, red.) overvejelser om, hvorvidt denne praksis er forenelig med erhvervsfondslovens paragraf 49, og om afholdelsen af omkostningerne bør behandles som uddelinger til Drost Husene,” skriver Erhvervsstyrelsen i sit brev til Drost Fonden 5. maj.

Direktør affejer kritik

EjendomsWatch har ved gennemgang af Drost Fondens regnskaber konstateret, at fonden gennem årerne tilsyneladende har afholdt en lang række udgifter som vedrører hel- eller delejede selskaber, affilierede selskaber og selvstændige selskaber, som det er tilfældet med Drost Husene.

EjendomsWatch har i den forbindelse rettet en række spørgsmål til Drost Fonden om dette, om Birgitte Jacobsens aflønning, og om hvorvidt arbejdet er udført i regi af bestyrelsesmedlem eller konsulent.

Direktør Morten Heding Andersen har svaret i en kortfattet mail, hvor han ikke besvarer EjendomsWatchs konkrete spørgsmål, men skriver:

”Drost Fondens størrelse og ambitiøse strategi for en fortsat udvikling af såvel fast ejendom og byggeri som almennyttige donationer og projekter, forudsætter dygtigt og kvalificeret arbejde fra såvel bestyrelsen samt tilknyttede medarbejdere og samarbejdspartnere,” udtaler Morten Heding Andersen. 

”Drost Fonden anlægger altid en rimelighedsbetragtning ved overvejelser om aflønning, herunder med udgangspunkt i markedets aflønningsniveau for en tilsvarende type stilling, de konkrete kvalifikationer og de opnåede resultater,” fortsætter direktøren.

”Drost Fonden har siden 1988 haft en specifik ansvarlig til at varetage donationsområdet såvel strategisk som plan- og udførelsesmæssigt, denne opgave varetages i dag af bestyrelsens næstformand,” slutter han.

EjendomsWatch har også været i kontakt med Birgitte Jacobsen, der henviser til ledelsen i Drost Fonden.

Formand fik millioner af ombrust ejendomsfond for at investere i aktier

Tilsyn udtaler kritik af ejendomsadvokats dobbeltrolle i fond

Ejendomsadvokater på spil i endnu en fond: Far og søn lavede millionaftaler

Fondstilsyn har bedt om redegørelse for ejendomsadvokaters millionhonorarer

Ejendomsadvokat er født med en sølvske i munden: Søn ”arver” fars fonde som kunder

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også