EU-Kommissionen bremser billige statslån til Femern-forbindelsen

En provision til staten på 0,15 pct. af gælden er for lidt. Den skal 12-dobles, viser ny afgørelse fra EU-Kommissionen, som Børsen har nærlæst.
Foto: PR-visualisering / Femern A/S
Foto: PR-visualisering / Femern A/S

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, den kommende faste tunnelforbindelse mellem Rødbyhavn og Femern, kan ikke basere sig på lige så stor en økonomisk hjælp fra staten, som hidtil forudset, skriver Børsen.

En afgørelse fra EU-Kommissionen i marts, som bl.a. ShippingWatch omtalte, fastslog, at forbindelsen til over 60 mia. kr. reelt modtager statsstøtte, og det slås samtidig fast, at længden af støtten maksimalt må være på 16 år. Herefter skal forbindelsen klare sig på almindelige markedsvilkår.

Men afgørelsen slår også fast, at statens nuværende provision på 0,15 pct. for at garantere lånene er for lille og skal løftes til 2 pct. – 12 gange mere, hvilket ifølge økonomiprofessor Mogens Fosgerau "er meget kritisk og river tæppet væk under projektet," som han siger til Børsen.

Det afviser Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen dog. Transportminister Benny Engelbrecht (S) afviser at stille op til interview, men giver udtryk for, at forbindelsen fortsat har en robust økonomi.

Fru Øresund takker af: Tænk mere grænseoverskridende

Togchef frygter at København vil marginalisere Stockholm

Statsselskab køber hotel til Femern-byggeri

Efter årevis venten: Femern-forbindelsen sættes i gang 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også