Miljøgodkendelse forsinker Femern-forbindelse

12.600 klager udskyder Femern-tunnelen med yderligere seks måneder. Byggeriet kommer tidligst i gang i 2020.

Danskerne skal væbne sig med tålmodighed i forbindelse med byggeriet af en fast forbindelse mellem Lolland og Nordtyskland. Den endelige tidsplan for milliardprojektet udskydes med et halvt år, så den først kommer i midten af 2018, skriver Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Det blev slået fast, da den nye danske trafikminister, Ole Birk Olesen (LA), mødtes med sin slesvig-holstenske kollega, Reinhard Meyer (SPD), i Kiel mandag. Ifølge Reinhard Meyer er det de mange indvendinger og klager, der er kommet fra tysk side, der er årsag til forsinkelsen.

"Både regeringen og Femern A/S er klar til at sætte maskinerne i jorden, så snart den tyske godkendelsesproces er i hus, og derfor er det selvfølgelig ærgerligt, at byggeriet forsinkes af tyske godkendelsesprocedurer. Men forskellige lande har forskellige traditioner og procedurer. Det afgørende er, om man bruger de nødvendige ressourcer indenfor de rammer, man er underlagt. Det har minister Meyer forsikret, at Slesvig-Holsten vil gøre og jeg har fortalt om den store indsats, der gøres i Femern A/S," siger Ole Birk Olesen til Transport-, Bygnings- og Boligministeriets hjemmeside.

Der er kommet ikke mindre end 12.600 klager fra tysk side alene. Og de skal alle behandles, før der kan fremlægges en tidsplan for byggeriet. Reinhard Meyer understreger dog, at regeringen i Kiel stadig er fast besluttet på at gennemføre projektet, selv om byggeriet tidligst kan starte i 2020.

Det enorme projekt, der skal forbinde Rødbyhavn med den tyske ø Femern, bliver blandt andet set som en kærkommen saltvandsindsprøjtning til det trængte Lolland i form af nye job. Femern-tunnelen kommer til at tage mindst otte år at bygge.

Aarsleff underskriver kontrakter på Femern

Klage udsætter underskrivelse af Femern-kontrakt

Intet er sikkert for Femern-bejlere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også