Aarsleff underskriver kontrakter på Femern

Entreprenørselskabet har sammen bl.a. Cowi nu papir på tre af de fire tunnelkontrakter på Femern-forbindelsen. Dog er der en betingelse.

Per Aarsleff-koncernen har nu sikret sig ordrer til den kommende Femern-forbindelse.

I en børsmeddelelse mandag aften meddeler entreprenørfirmaet, som er partner i Femern Link Contractors, at det har skrevet kontrakt på tre af de fire store tunnelkontrakter på Femern-forbindelsen.

De tre kontrakter går konkret på anlæg af den nordlige og sydlige del af tunnelen samt anlæg af portaler og ramper og sender ca. 3,7 mia. kr. ud af den samlede kontraktsum på 25 mia. kr. mod Per Aarsleff.

Kontrakterne er dog betinget, understreger Per Aarsleff:

"Alle kontrakter er betinget af, at selve anlægsarbejdet først begynder, når der foreligger en tysk byggetilladelse. Kontrakterne løber frem til udgangen af 2019 med mulighed for genforhandling på det tidspunkt," skriver selskabet.

Af meddelelsen fremgår det videre, at kontrakterne omfatter etablering af portalbygværker, ramper, betalingsanlæg og broer på både den danske og tyske side samt udførelse og placering af de tunnelelementer, som den 18 kilometer lange sænketunnel skal bestå af.

Alle tre kontrakter er indgået af Femern Link Contractors, som består af:

• Per Aarsleff Holding A/S (Danmark)

• VINCI Construction Grands Projets S.A.S. (Frankrig)

• Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland)

• Max Bögl Stiftung & Co. KG (Tyskland)

• CFE SA (Belgien)

• Solétance-Bachy International S.A.S. (Frankrig)

• BAM Infra B.V. (Holland)

• BAM International B.V. (Holland).

Derudover er COWI A/S (Danmark) rådgiver på alle tre kontrakter og Dredging International N.V. (Belgien) er underentreprenør på tunnelkontrakterne.

Tidligere mandag kom Per Aarsleff-koncernen med en nedjustering for 2015/2016 - bl.a. som følge af forsinkede tilladelser fra myndighederne på Femern-projektet. Selskabet venter nu et resultat før skat på 400 mio. kr. for den samlede koncern mod tidligere 430 mio. kr. Underskrivelsen af de tre kontrakter ændrer ikke på dette, skriver Per Aarsleff.

Aarsleff-chef: Udsatte projekter og hårde vilkår bag nedjustering

Manglende ordrer medfører nedjustering hos Aarsleff

Arkil nedjusterer efter togballade

MT Højgaard taber klagesag om jernbanelinje

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også