Rema 1000 har vind i de danske sejl - slår Netto på flere nøgletal

En ny analyse af detailhandlen sender den norske detailkæde til tops. Det skyldes ikke mindst kædens franchisemodel, vurderer detailkender.
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen/Polfoto/arkiv
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen/Polfoto/arkiv

Rema 1000 bliver mere og mere populær i Danmark, og den norske detailkæde overgår nu discountrivalen Netto på flere nøgletal.

Det skriver Børsen og henviser til en ny analyse fra Retail Institute Scandinavia, der hvert år fremlægger detaljerede målinger om detailhandlen.

Analysen viser, at Rema 1000 sidste år voksede med 9,2 pct. til en samlet omsætning på 14,3 mia. kr, mens Dansk Supermarkeds discountkæde Netto stod stille og fastholdt sin omsætning på 20,6 mia. kr. I 2015 overhalede Rema 1000 så også Netto på det vigtige nøgletal om den gennemsnitlige omsætning pr. kvadratmeter. Her ligger Rema 1000 nu 9 pct. højere end Netto.

Det skyldes en særlig motivation hos butiksejerne, vurderer Dorte Wimmer, detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia.

"Franchisemodellen gør, at der sidder nogle, som tjener rigtig gode penge på at have en Rema-butik, og det motiverer den enkelte butikschef til at gøre en ekstra indsats," siger hun til Børsen.

Rema 1000 vil bygge butik og boliger i Aarhus

Rema 1000 har succes med eget ejendomsselskab

Dansk Supermarked vil årligt investere i butikker for 2 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også