EjendomsWatch

Danske discountkæder udvider priskrigen

Flere af discountkæderne slås med massive underskud i et marked, der kan være ved at være mættet som følge af hundredvis af nye butiksåbninger og mangel på attraktive beliggenheder. Men det får ikke aktørerne til at skrue ned for ambitionerne.

Foto: Carsten Andreasen

Kapitalstærke ejere er den primære årsag til, at en eller flere af de seks danske discountkæder ikke allerede er fortid på det danske dagligvaremarked, skriver Finans. Flere af discountkæderne slås med massive underskud i et marked med hundredvis af nye butiksåbninger og mangel på attraktive beliggenheder.

Men det får ikke aktørerne til at skrue ned for ambitionerne. Den hårde dyst betyder i stedet, at discountkæder bliver ved med at pumpe millioner af kroner ind i nye investeringer og projektudvikling af butikker, der skal have moderne koncepter for at fremstå så attraktive som muligt over for forbrugerne.

"Ingen har lyst til at trække sig fra det danske marked - selv om den ene halvdel af de seks kæder har røde tal. Det beviser Aldi jo. Så der vil fortsat blive investeret i den del af dagligvaremarkedet," siger Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, til Finans.

Aldi-kæden fortsætter sin danske arterieblødning

I 2005 havde discountsektoren en samlet andel af omsætningen i dagligvarehandlen på 27 pct. Den er vokset til lige over 40 pct., men ventes ifølge en analyse fra Retail Institute Scandinavia at nå 46 pct. om 10 år. Nummer et målt i både antal butikker og markedsandele på discountmarkedet er Netto, der drives af Dansk Supermarked. Derefter kommer Fakta under Coop Danmark, Rema 1000, der er del af den norske Reitangruppen, samt Aldi og Lidl, der begge har tyske storkoncerner bag sig. Den sjette og mindste kæde er Kiwi, der indgår i Dagrofa-koncernen.

Købmandskæmpe vil på storindkøb i ejendomme

Dansk Supermarked venter milliardgevinst fra ejendomme

Mere fra EjendomsWatch

Briefing uge 2: Over grænsen

Udenlandske investormilliarder tilflyder i højere grad end nogensinde før det danske ejendomsmarked, hvilket skaber grobund og et lukrativt marked for lokale aktører, der ønsker at give en hjælpende hånd.

Arkitektchef fratræder "efter gensidig aftale"

Erik Arkitekter i Viborg har ved årsskiftet sagt farvel til sin adm. direktør, der også har været partner. Forretningsudvikling kræver et blik for nuancerne hos hver kunde, uddyber virksomheden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier