Vedtagelsen af Lynetteholm møder advarsel fra professor

Det er dyrt, og samfundsøkonomien er ringe. Sådan lyder advarslen fra transportprofessor forud for vedtagelsen af Lynetteholm ud for Københavns Havn.
Foto: PR-visualisering.
Foto: PR-visualisering.

Fredag kommer et bredt flertal i Folketinget med al sandsynlighed til at vedtage den lov, som danner grundlaget for den kunstige halvø Lynetteholm i hovedstaden, men inden vedtagelsen kommer transportprofessor med en sidste advarsel, skriver Politiken.

Regeringen lægger op til at reservere 12,7 mia. kr. til at bygge metroer og veje til Lynetteholm, og samtidig skal det undersøges, om salget af byggegrunde kan finansiere en del af regningen.

Beløbet kommer dog ikke i nærheden af at kunne betale en ny metrolinje og en ny ringvej, og derfor kan Københavns Kommune komme til at hænge på en milliardregning, advarer i transportprofessor ved DTU Otto Anker Nielsen:

"Umiddelbart virker det, som om Lynetteholm ikke er en særlig god idé, fordi det vil være dyrt og have en ringe samfundsøkonomi at etablere den nødvendige transportinfrastruktur. Man kan vælge skrabede løsninger, men hvis det er for besværligt at komme til og fra Lynetteholm, vil det påvirke ejendomspriserne og dermed indtægtsgrundlaget," siger Otto Anker Nielsen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch.)

Regeringen vil have mere natur i byerne – og udvikle lufthavn og Lynetteholm

Sophie Hæstorp roser Lynetteholmen og lover mere borgerinddragelse

Budgetaftale giver bred opbakning til kunstig ø i København med plads til 35.000 beboere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også