Deas-topchef: Branchen har nået et vendepunkt med digitalisering

PROPTECH SYMPOSIUM: I dag mandag samles ejendomsbranchens innovative kræfter til Proptech Symposium i København. En af talerne er Deas-topchef Rikke Lykke, der godt ved, hvad der holder hende vågen om natten.
Adm. direktør i Deas Rikke Lykke peger på, at øget datadreven beslutningstagning skubber på digitaliseringen i ejendomsbranchen. | Foto: PR / Deas
Adm. direktør i Deas Rikke Lykke peger på, at øget datadreven beslutningstagning skubber på digitaliseringen i ejendomsbranchen. | Foto: PR / Deas
AF REDAKTIONEN

Hvad optager dig på proptech-scenen lige nu?

”Ejendomsbranchen har historisk set været bagud med hensyn til digital adoption – men vi har nået et vendepunkt. Megatrends som bæredygtighed og taksonomi, servitization, simple living og datadrevet beslutningstagning har været med til at skabe dette vendepunkt, og der finder en masse innovation sted.

Det, som især optager mig lige nu, er, hvordan vi kan bruge de mange muligheder bedst muligt til at skabe den digitale innovation, som skal være med til at gøre os til en endnu stærkere rådgiver, der er på forkant med investorer og lejere ønsker og behov.

Vi tør gå nye veje, og derfor har vi også etableret Deas Studio, der er vores innovationskoncept, hvor vi sammen med vores ejendomsinvestorer, lejere og andre stakeholdere skal prøve nye løsninger af og skabe nye, unikke værditilbud. Vi forventer med andre ord at udvikle nye spændende koncepter, der tilgodeser både beboere, investorer og samarbejdspartnere.”

Hvis du kigger på fremtidens ejendomsbranche – hvad holder dig vågen om natten?

”Vi har i branchen brug for at tage et stort spring i forhold til innovation og digitalisering. Vi skal lægge den traditionelle måde at se på ejendomme bag os, og se på ejendomme og deres funktioner og muligheder på en ny måde, og hele tiden huske på den forskel, som vi som forvaltere og rådgivere kan gøre.

Vi skal fokusere på vores kunder – lejerne – og imødekomme deres behov. Hvad har de lyst til? Hvad har de brug for i deres hjem og nærmiljø? Hvad drømmer de om på deres arbejdsplads?

Ejendomme skal i langt højere grad understøtte måden, vi lever på, og ikke blot være rammerne for vores liv. Branchen skal skabe de gode kundeoplevelser og samtidig gøre en afgørende forskel i den grønne omstilling. Og dét stiller krav til branchens innovation samt brug af proptech og digitalisering.”

Hvad er dine konkrete råd til størstedelen af branchen, som ikke har en digitaliseringsstrategi lige nu? (Kilde: 60 pct. Ifølge Proptech Report 2021)

”Teknologiske løsninger har først værdi, når du formår at implementere dem på en måde, der understøtter virksomhedens medarbejdere i deres dagligdag. Proptech og adoption af nye moderne værktøjer øger arbejdsglæden og forbedrer samarbejder mellem medarbejdere og afdelinger.

Det handler om at se på løsningerne i en større kontekst og i forhold til hele forretningen, og i vores tilfælde ejendommenes udvikling og deres brugeres ’livscyklus’, hvor behov, ønsker og drømme ændrer sig i takt med, at deres sted i livet ændrer sig.

Og så er handlekraft fundamentalt. Der er ingen tvivl om, at eksekveringen af vores digitale strategi er helt afgørende for at positionere Deas Group som førende partner for investorer og deres lejere i fremtiden. Ved at udnytte de digitale muligheder kan vi forbedre serviceringen og rådgivningen af vores investorer og lejere. Det er vores ultimative mål.”

Hvilken effekt får den nye måde at tænke ejendom på for dig? (personligt eller for din virksomhed)

”Vores arbejde har indflydelse på utrolig mange menneskers hverdag og trivsel. Det er et stort ansvar, og vi vil gøre en positiv forskel for vores stakeholders og i forhold til social og miljømæssig bæredygtighed. Og her er proptech, digitalisering og innovation essentielle redskaber.

Vi har i vores systemer adgang til en guldgrube af data og informationer, der skal bringes endnu mere i spil, bl.a. i Deas Studio, så vi skaber ny viden og sikrer transparens over for investorer og lejere. På den måde kan vi gøre en reel forskel i rådgivningen af vores kunder, men også i forhold til vores samfundsansvar.”

Hvad har overrasket dig mest på din proptech-rejse?

”Det har været en kæmpe gave at opleve vores medarbejderes store velvilje og engagement i forhold til vores digitale tiltag og ambitioner – især vores arbejde med at automatisere en lang række arbejdsgange.

Målet er at halvere medarbejdernes tidsforbrug på det manuelle, administrative arbejde, så deres tid frigives til mere rådgivning og øget service af vores investorer og lejere. Vores medarbejdere udpeger selv de processer, der egner sig til automatisering, og som netop vil gøre deres hverdag mere enkel, effektiv og fri.”

Nrep-stifter: ”Lær af de bedste, kopier fra de bedste og del jeres viden”

Hvem tør? Amerikansk proptech-boss efterlyser teknologisk risikovillighed

Proptech-fond: ”Stadig et stykke vej” til at ejendomsbranchen omfavner ny teknologi

Ejendomschef: Den hybride arbejdsplads skaber kaos, og proptech er altafgørende

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også