Klumme: Den digitale og berøringsfri fremtid er rykket nærmere

I fremtiden kan medarbejderne selv sammensætte deres oplevelse af arbejdspladsen. Værdien er øget trivsel, lavere sygefravær og en personaliseret oplevelse af værdi, skriver Thomas Fog, divisionsdirektør i Coor, i denne klumme.
Thomas Fog er divisionsdirektør for ejendomme og facility management (FM) i servicekoncernen Coor. | Foto: PR / Coor
Thomas Fog er divisionsdirektør for ejendomme og facility management (FM) i servicekoncernen Coor. | Foto: PR / Coor
AF THOMAS FOG, DIVISIONSDIREKTØR, COOR

De sidste mange måneders håndvaskeri og afspritning har accelereret nye trends ind i markedet for Facility. Det har skabt et potentiale i udviklingen inden for den værdi, vi kan skabe. En værdi, der handler om sundhed og personaliseret oplevelse af, hvordan arbejdspladsen kan gøre en forskel for den enkelte medarbejder.

Hvis man tager et kig i krystalkuglen for FM-branchen, ved vi alle godt, at hjemmearbejdet i en eller anden form bliver muligt fremover. Flere har allerede peget på CO2-gevinsten i, at der er færre biler på vejene og dermed mindre belastet infrastruktur. Men jeg vil også pege på to andre trends, som vi skal holde godt øje med på vegne af vores kunder:

Jeg tror, at vi vil opleve, at virksomhederne vil fastholde deres forventninger til indeklima, hygiejne og sundhed på arbejdspladserne. Mange har oplevet, at den øgede fokus på hygiejne har givet lavere sygefravær, så hvorfor ikke blive ved?

Fremtiden kan bringe flere non touch-løsninger på f.eks. knappen på toilettet og kaffemaskinen, hvor man med sin egen pen/knap kan trykke på alle knapper på arbejdspladsen uden at røre ved dem. Vi kommer også til at se flere former for luftrenseløsninger, f.eks. Lightair, der kan rense luften for vira, pollen m.m. og dermed også medvirke til øget trivsel og mindre sygefravær.

De nye løsninger betyder, at serviceområdet bliver digitalt tilgængeligt for medarbejderne, som vil kunne følge den data, der findes om deres arbejdsplads digitalt. Medarbejderne vil kunne se ledige parkeringspladser, ledige mødelokaler, CO2-besparelser, luftkvaliteten på kontoret, hvornår det er godt at gå i kantinen. Før ville vi i branchen skabe trafik ved receptionen, nu vil vi skabe trafik på vores forskellige apps. Apps skal skabe overblikket over vores ydelser set fra kundens perspektiv, og ikke bare fordi vi selv vil følge med i egne leverancer.

Kort sagt – fremtiden er ladet med værdi for kunder og partnere, og værdien handler i høj grad om trivsel og sundhed. Det bliver spændende at følge udviklingen i det nye år!

Kapitalfond sælger leverandør af ejendomsservice i milliardhandel 

Proptech skal skærpe Coors ejendomsservice

Novozymes prøver kræfter med ny teknologi: Skal effektivisere ejendomsservice

Klumme: Danmark skal videre på den grønne rejse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også