Sushikæde på vej med over 10 nye restauranter

I dag består Sushimania af 19 restauranter rundt i Danmark, men det antal vil stige kraftigt de næste år, fortæller direktør.
Foto: PR
Foto: PR
AF RITZAU FINANS

På få år er antallet af restauranter skudt i vejret for den danske kæde Sushimania, som også regner med at fortsætte ekspansionen de næste år.

For indeværende år er der således planer om at åbne mellem tre og fire forretninger, mens antallet af restaurantåbninger kan ende endnu højere året efter.

"Jeg tør godt at sige, at vi kan komme op på ti nye restauranter i 2018," lyder det fra direktør og medejer Karam Ali Ayad.

Han driver sammen med partnerne Peter Lagrolet og Sheriff Maati kæden, der er etableret i 2009 og blot havde en enkelt forretning frem til 2014, hvor nummer to åbnede dørene op.

I dag består Sushimania af 19 restauranter fordelt over store dele af landet, hvorfra kunder kan købe maden som take-away eller i enkelte tilfælde få den leveret.

Partnere deler ejerskabet

Ejerskabet over de enkelte forretninger er fordelt mellem de tre partnere, som også hver især har deres eget selskab og derigennem regnskab over aktiviteterne.

For Karam Ali Ayad, der står bag en god del af kædens restauranter, viste hans senest offentliggjorte regnskab en bruttofortjeneste på 8,0 mio. kr., mens driften gav et overskud på 2,4 mio. kr. Det svarede til henholdsvis en stigning på 86 pct. og mere end en fordobling sammenlignet med resultaterne året før.

Bag de seneste års vækst ligger et arbejde i at finde de rette personer til at styre de enkelte forretninger, fortæller Karam Ali Ayad, der også peger på ordentlige råvarer som et vigtigt element.

"Vi bruger kun bæredygtige fisk, der er certificeret fra vores leverandører. Og det er til fornuftige penge. Mange af de steder, vi kommer, er konkurrencen måske ikke så stor. Der kommer vi så med en mulighed for at tage en stor bid af markedet, fordi vores nærmeste konkurrent typisk kører med højere priser end os."

"Det er bestemt ikke, fordi vi har opfundet den dybe tallerken. Det er noget, man har set flere gange i andre industrier — altså at man tilbyder nogle ordentlige råvarer til fornuftige penge," siger Karam Ali Ayad.

Går i nul efter seks-otte måneder

Ifølge direktøren tager det typisk mellem seks og otte måneder, før en nyåbnet restaurant under Sushimania begynder at være overskudsgivende. Den relativt korte tid op til break-even har samtidig gjort, at partnerne bag kæden har kunnet finansiere den foreløbige vækst af egen lomme.

"Vi finansierer det hele med egne penge. Vi har ikke en krone ude fra hverken en bank eller et finansieringsselskab. Vi åbner simpelthen ikke forretninger, før vi har penge til dem," forklarer Karam Ali Ayad.

Direktøren er dog ikke helt afvisende over for at lukke en pengestærk investor ind i ejerkredsen, hvis det kan bidrage til at styrke kæden fremadrettet. Der har også allerede været ekstern interesse, men uden at det udviklede sig til mere end det, da tilbuddene ikke var tilstrækkeligt interessante.

"Men vi kunne bestemt godt være interesseret, hvis det kunne være med til at styrke vores vækst endnu mere, end vi selv kan i øjeblikket. Vi kan trods alt heller ikke mere, end vi er i stand til i og med, at vi er vores egen investor."

"Lige nu fokuserer vi dog bare på at vokse, og så må vi se, om der er en dag dukker noget tilpas interessant op for os," fortæller Karam Ali Ayad.

Sammen med de planlagte restaurantåbninger er Sushimania indtil for nylig begyndt at vise interesse for franchisekonceptet. Det er særligt med henblik på at åbne steder, hvor kæden ikke er i øjeblikket, og hvor franchisetagere med lokalt kendskab kan få en fornuftig forretning op at køre.

Restaurantkæde udvider på Sjælland

Ekspansiv restaurantkæde har kig på yderligere tre placeringer

EDC: En god investering at konvertere fra butik til restaurant

McDonald's sælger alle sine danske restauranter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også