Pensionsdirektører: Vi har 30 mia. kr. til ny tunnel

Pensionssektoren kan stille med de midler, som en havnetunnel i København koster, lyder det fra pensionskasser. Der tegner sig et politisk flertal for modellen.
Michael Nellemann Pedersen, investeringsdirektør i PKA. | Foto: PKA
Michael Nellemann Pedersen, investeringsdirektør i PKA. | Foto: PKA

De danske pensionsselskaber er klar til at opføre, drive og finansiere en havnetunnel i København i et offentligt-privat partnerskab (OPP), skriver Børsen. Det vil kræve, at en række pensionsselskaber går sammen, men så har de også de op mod 30 mia. kr., som projektet anslås at ville koste.

"Når det forventede afkast på et projekt overstiger statens afkastkrav, der er på 4 pct., bliver samfundet rigere af infrastrukturinvesteringer. Vi mener, at f.eks. en havnetunnel kan organiseres som OPP mellem det offentlige, investorer og entreprenører, hvor man samtænker projektering, anlæg og drift," siger Michael Nellemann Pedersen, investeringsdirektør i PKA, til Børsen.

Lignende tilsagn kommer fra Hasse Jørgensen, adm. direktør i Sampension, og Henrik Nøhr Poulsen, investeringsdirektør i PFA. Tunnellen vil blive en del en østlig ringvej om København. Den forventede samfundsøkonomiske forrentning af havnetunnellen er ifølge en analyse, Cowi lavede for staten i 2013, på 6,1 pct.

Meldingerne kommer, efter transportminister Ole Birk Olesen (LA) mandag holdt møde med en række pensionsselskaber og kommuner om netop OPP-projekter. Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, stiller sig ikke afvisende over for planerne.

Pensionskasser bifalder undersøgelse af københavnsk havnetunnel

Folkemøde: Havnetunnel omkring København i strid modvind

Københavns bykonge kæmper for en havnetunnel

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også