Optikerkæde må kigge langt efter sorte tal

Profil Optik giver butikker den helt store overhaling for at dæmme op for nethandel. Regnskab viser minus, men er misvisende, siger koncernchef.
Foto: Bo Svane/Polfoto
Foto: Bo Svane/Polfoto

Nethandel og konstant pristryk presser landets optikerkæder hårdt, skriver Børsen. Derfor gør Profil Optik klar til en total overhaling og investerer et trecifret millionbeløb i kædens 143 butikker, så danskerne bliver ved med at foretrække butikken, når de køber briller.

Regnskabet for Profil Optik Butikker i Danmark viser en blødende bundlinje, og driftsresultatet viser et underskud på 50 mio. kr. Den svenske ejer Synsams koncernchef, Håkan Lundstedt, kalder det dog misvisende alene at se på regnskabet. Han fortæller, at det kun afspejler godt halvdelen af kædens salg, men afviser dog at give det fulde indblik i kædens danske resultater.

"Vi er ikke børsnoteret, og af konkurrencehensyn kommunikerer vi ikke vores samlede tal i Danmark. Men jeg kan sige, at Profil Optik er lønsom og har en driftsmarginal på mere end 15 pct. Alt kan selvfølgelig blive bedre, og det arbejder vi på," siger Håkan Lundstedt til Børsen.

Profil Optik er et datterselskab af milliardkoncernen Synsam, der har hovedsæde i Sverige, og som er ejet af kapitalfonden CVC. Den danske del af forretningen omsætter for godt 650 mio. kr. og er det næststørste marked for optikerkæmpen efter hjemlandet Sverige.

Udskilningsløb i gang hos landets specialbutikker

Danskere tager outlet-centre til sig

Coop og mindre butikker fryder sig over ny planlov

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også