Danskere tager outlet-centre til sig

Hver sjette kører gerne en omvej for at få fingre i de gode tilbud, viser undersøgelse. Forbrugerekspert forventer et øget marked for outlet-butikker og -centre.
Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen
Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen

Danskerne har taget de såkaldte outlet-forretninger til sig, hvor producenterne sælger varer direkte til forbrugerne med en klækkelig rabat. Det skriver revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte i en pressemeddelelse.

I alt siger 45 pct. af danskerne, at de gerne går i outlet-forretninger, mens yderligere 16 pct. ligefrem er villige til at køre en omvej for at finde gode tilbud. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.

"Tidligere havde outlet-forretninger måske mest karakter af restlagre på udsalg, men i dag sælges også nye produkter, som af den ene eller anden grund ikke er havnet på hylderne i de normale forretninger. Den trend vil uden tvivl fortsætte, eftersom producenterne bliver endnu bedre skabe en helhedsoplevelse på tværs af strøgbutikker, e-handel og outlets," siger Peter Mølkjær, forbrugerekspert hos Deloitte, i pressemeddelelsen.

Outlet-butikker er et relativt nyt fænomen i Danmark, men har været kendt i mange år i udlandet, særligt i Italien, Tyskland og USA. Her findes ifølge Peter Mølkjær outlet-byer, hvor hundredvis af outlet-forretninger er samlet på ét sted sammen med legepladser, caféer og store familierestauranter.

Ringsted går forrest

Allermest positive er de sjællandske forbrugere, hvoraf 25 pct. siger, at de kører målrettet efter outlet-forretningerne.

"Danmarks eneste egentlige outlet-by ligger i Ringsted, så det er måske ikke så mærkeligt, at sjællænderne er dem, der mest begejstrede for konceptet. Det viser dog med al tydelighed, at der stadig er et stort potentiale på det her marked, og at forbrugerne gerne vil være med," siger Peter Mølkjær.

Klæder skaber vækst hos sjællandsk outlet-center

Særligt interessant er det, at 16 pct. af danskerne faktisk er villige til at køre ekstra kilometer for at få fat i de gode outlet-tilbud.

"Outlet-forretningerne er ofte placeret uden for bymidten, fordi producenterne gerne vil have billig husleje og samtidig undgå at komme i karambolage med de normale salgssteder. Derfor er det ekstra vigtigt, at forbrugerne er villige til at slå et smut forbi, selv om det koster nogle ekstra kilometer på tælleren," siger Peter Mølkjær.

Kvinder er generelt gladere for outlet-forretningerne end mænd. Blandt kvinderne er det 19 pct., der gerne kører ekstra kilometer for et godt outlet-tilbud. Det gør kun 13 pct. af danske mænd.

TK Development får ny partner i sjællandsk outlet-center

Parken barsler med "Lalandia 3" og jysk outlet-center

Ny svensk udfordrer til danske sportsbutikker

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også