Salgsvækst kører uden om B&O-butikkerne

Bang & Olufsen tjener fortsat ingen penge, og væksten i omsætningen drives af B&O Play-brandet, som stort set ikke vokser i B&O-butikkerne.
Foto: Simon Fals/Polfoto
Foto: Simon Fals/Polfoto

Salget af små høretelefoner, bærbare højttalere og andre billigere produkter under Play-brandet er i 2015/16 vokset med 58 pct. og er nu tæt på 1 mia. kr., men i B&O’s såkaldte B1-butikker er væksten kun på 10 pct., mens der hos såkaldte tredjepartsforhandlere var en fremgang på 111 pct. Det skriver Børsen.

Tredjepartsforhandlere er flere forskellige partnere og kæder, som har taget B&O’s billigere produkter på hylderne. Der er i løbet af det seneste år kommet næsten 2400 nye tredjepartsbutikker til, så der nu er 5700. Antallet af B1-butikker er stort set uændret.

"Man kan sige, at væksten kører uden om B&O-butikkerne. Generelt var B&O’s årsrappport ikke opløftende læsning," siger Morten Imsgaard, aktieanalytiker hos Sydbank, til Børsen.

Han understreger, at de eksklusive B&O-butikker først og fremmest skal leve af at sælge de dyrere, klassiske Bang & Olufsen-produkter - store tv, højttalere osv. Og det kniber altså med at holde salget, fordi lancering af en række tv-produkter er forsinket.

Pandora skruer op for antallet af butikker

Nyt butikscenter på Fyn ramt af usikkerhed

Butiksprojekt i Vejle i modvind - borgmester holder fast

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også