Pandora skruer op for antallet af butikker
Smykkevirksomheden Pandora vil nu åbne flere end 300 nye konceptbutikker i år mod en tidligere ambition om flere end 275. Det fortæller selskabet i sit halvårsregnskab tirsdag morgen.
Butikkerne vil desuden i højere grad ligge uden for hjemmeregionen, EMEA, som tæller både Europa, Mellemøsten og Afrika. Regionen vil nu kun stå for 50 pct. af butiksåbningerne i år mod tidligere 60 pct.
Til gengæld opjusteres andelen for regionen Nord- og Sydamerika samt Asien- og Stillehavsregionen til 25 pct. hver mod tidligere 20 pct. hver.
Danmark tegner sig for 11 ud af i alt 1920 konceptbutikker på globalt plan, viser regnskabet.
Omsætningen steg til 4327 mio. kr. i april-juni, hvor der blandt analytikere var ventet en omsætning på 4464 mio. kr. ifølge Ritzau Estimates.
"Jeg er meget tilfreds med regnskabet for første kvartal, som viser en vækst i lokal valuta på 25 pct. Vi har tocifret vækst i alle regioner og fremgang i alle vores smykkekategorier, så jeg er godt tilfreds med regnskabet, siger adm. direktør Anders Colding Friis i en kommentar til regnskabet.
Driftsresultatet (ebitda) steg med 23 pct. til 1609 mio. kr., svarende til en ebitda-margin på 37,2 pct. Her var der dog ventet 1729 mio. kr. og 38,0 pct. ifølge Ritzau Estimates.
I det tilsvarende kvartal i 2015 leverede Pandora en omsætning på 3598 mio. kr. og et driftsresultat på 1311 mio. kr., svarende til en margin på 36,4 pct.
Bundlinjen i kvartalet i år endte på et overskud på 1221 mio. kr efter skat., hvor analytikerne havde estimeret et overskud på 1260 mio. kr. I andet kvartal af 2015 lød nettooverskuddet på 910 mio. kr.
Fitness World åbner nye centre i lavpriskrig