Efterspørgslen på altaner stiger i København

Selvom de bliver boende i byen, ønsker mange københavnere nem adgang til udearealer. Efterspørgslen på ejendomme med altan er derfor i kraftig vækst.
DM i altankasse 2013. Boe Sallingboe bor på 4. sal på Vesterbro. Han driver virksomheden Altan-alfen. | Foto: Finn Frandsen/Polfoto
DM i altankasse 2013. Boe Sallingboe bor på 4. sal på Vesterbro. Han driver virksomheden Altan-alfen. | Foto: Finn Frandsen/Polfoto

De seneste år er der sat flere og flere altaner på de ældre ejendomme - både på private udlejningsejendomme, i ejerforeninger og i andelsboligforeninger. Det skriver Ejendomsforeningen Danmark i en pressemeddelelse.

"Vi får mange henvendelser fra både ejendomsadministratorer, udlejningsejendomme og foreninger, der ønsker at sætte altaner op. Selv med en mindre altan har beboeren mulighed for at gro en tomatplante og nyde udelivet, og der skal ikke meget til for at øge livskvaliteten betydeligt. Der er ingen tvivl om, at altaner bidrager til at forbedre boligmassen," siger Pernille Lind Husen, juridisk konsulent i Ejendomsforeningen Danmark, og tilføjer:

"Der er et stort ønske om at få noget anvendeligt udeareal i tilknytning til boligen. Er udlejer i færd med at renovere på ældre og mindre altaner, er der derfor også stor efterspørgsel efter at udvide dem."

Der findes ingen præcise opgørelser over, hvor mange altaner det drejer sig om, men alene Danmarks største altanproducent, Altan.dk, sætter over 3000 altaner op om året i København.

Her melder man, at 2015 var et rekordår med en ordretilgang på 30 pct. i et marked, der langt fra mættet. Dertil kommer, at langt de fleste nybyggede boliger også får altaner.

Spirende marked for elevatorer
Der er også et spirende marked for elevatorer i de ældre ejendomme, skriver Ejendomsforeningen Danmark i pressemeddelelsen. Det kan for eksempel være at skifte bagtrappen ud med en elevator eller at installere en elevator uden på bygningen.

Niels Aalbæk Jensen er salgsdirektør i Alevator, som både opsætter altaner og installerer elevatorer. Han mener ikke overraskende, at elevatorer bliver den nye trend.

"Når den nye altan er betalt af, er jeg sikker på, at vi vil se flere ejendomme i København, der får installeret elevator, for det er der et stort behov for. Danmark er et elevator uland, hvor kun 7-10 procent af opgangene i København har elevator. Vi møder tit familier, der ikke kan få ældre familiemedlemmer på besøg, fordi de er gangbesværet. Det er en stærk forringelse af livskvalitet, at ældre må melde pas til familiearrangementerne. Også børnefamilie hilser generelt elevatorer velkommen, da det letter deres hverdag," siger han.

Altaner er det nye samtalekøkken
Adm. direktør i Ejendomsforeningen Danmark, Torben Christensen, er begejstret for udviklingen.

"Vi synes, det er glædeligt, at den ældre boligmasse bliver moderniseret i disse år. Man kan vel sige, at hvor samtalekøkkenet var den store trend i 00’erne, er altaner og muligvis også elevatorer ved at blive den store trend i 10’erne. Og hvis elevatorer med tiden bliver lige så populære som altaner, vil det virkelig hjælpe på boligstandarden og gøre livet lettere for både ældre, handicappede og børnefamilier," siger han i pressemeddelelsen og tilføjer:

"Den store stigning i antallet af altaner hænger formentlig sammen med, at befolkningen i København generelt er blevet mere velstående. De vælger at blive boende i byen og har derfor både lyst til og mulighed for at betale for lidt ekstra luksus," siger Torben Christensen.

Flere og flere kontorer bliver boliger

Brancheorganisationer: Airbnb-lovgivning haster

Ejendomsforeningen Danmark: Ny lejelov koster knap halv milliard om året

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også