EjendomsWatch

Milliardær ser ud til at gennemføre sydfynsk havneprojekt

Meget tyder på, at Erik Skjærbæks omstridte havnebyggeri i Svendborg ender med et kompromis omkring den maksimale byggehøjde. Presset borgmester har været fødselshjælper, men vil endnu ikke lægge hovedet på blokken.

I 2008 solgte Erik Skjærbæk sammen med partneren Jan Struve virksomheden Svendborg Brakes til kapitalfonden Doughty Hanson for 3,4 mia. kr. | Foto: Jesper Mortensen/Polfoto

Meget tyder på, at investoren bag det omstridte havnebyggeri på Jessens Mole i Svendborg, milliardæren Erik Skjærbæk, er villig til at gå med på en maksimal byggehøjde på 16 meter. Dermed bliver byggeriet lavere end det oprindelige lokalplanforslag, skriver Fyens Stiftstidende.

"Vi har ikke en endelig aftale, men vi arbejder med en ramme, hvor vi kan holde os inden for en maksimal bygningshøjde på 16 meter, siger Lars Erik Hornemann(V), borgmester i Svendborg Kommune, om de foreløbige forhandlinger med Erik Skjærbæks ES Ejendomme.

I rammen er der tale om fire etager med boliger og så en parkeringskælder. Mens forhandlingerne lægger op til en maksimal højde på 16 meter, betyder det også, at bygningen nogle steder vil blive lavere. En maksimal højde på 16 meter betyder en reduktion på 1 meter og 65 centimeter i forhold til det oprindelige lokalplanforslag. Erik Skjærbæk har tidligere luftet tanker om at trække sig fra projektet, hvis byggehøjden kun blev på 15 meter, som et flertal i Svendborg Byråd uden om borgmesteren stod fast på.

Erik Skjærbæk købte tidligere i år en gammel vejerbod på Jessens Mole 3A, som kommunen har haft til salg i et udbud, for 1,1 mio. kr. Opkøbet er Erik Skjærbæks fjerde i området omkring havnen i Svendborg siden april sidste år. Han har indtil videre investeret godt 22 mio. kr. i området og vil investere op imod 100 mio. kr. i det nye boligbyggeri.

Pengestærk gruppe presser milliardær i sag om sydfynsk byudvikling

Milliardær truer med at trække sig fra havneprojekt i modvind

Mere fra EjendomsWatch

Ny metrodirektør vil skabe rammerne for det gode liv i København

Carsten Riis motiveres af, at hans arbejde har betydning for mange mennesker nu og i fremtiden. ”Vi har faktisk været med til at løse en samfundsmæssig udfordring, men på en måde så København bliver en bedre by,” siger den nye metrodirektør i et interview med MobilityWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EjendomsWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier