Københavns Lufthavn gør butiksåbninger til en videnskab

Tusindvis af passagerinterviews og adskillige analyser ligger bag hver eneste mad- og drikkebod i lufthavnen. Der går snildt over et år, fra en enhed kommer i udbud, til der gives håndslag med en ny part.
Foto: PR
Foto: PR
AF MATHIES HVID TOFT, FØDEVAREWATCH

Det er toppen af isbjerget, når en ny mad- og drikkeenhed byder de første kunder velkommen i Københavns Lufthavn. Forud ligger måneder med grundig analysearbejde, fortæller John Lungstrøm Khan, der er kategorichef for mad og drikke i Københavns Lufthavn.

"I vores afdeling Airport Sales arbejder vi dagligt på et projekt i op til 18 måneder før åbningen af en ny enhed," siger han.

Og lufthavnen har nok at vælge mellem, når der opstår et behov for en ny fødevareenhed. John Lungstrøm Khan får mellem 15 og 20 henvendelser hver måned fra alt fra restauranter, barer og shawarmaboder, der gerne vil etablere en stand.

"Det er enormt vigtigt at lytte til efterspørgslen fra vores passagerer. Vi bruger mange ressourcer på at lave potentialeanalyser, studere trends, deltage i konferencer og hele tiden finde nye muligheder. Vi har en stærk analyseafdeling, der foretager op mod 100.000 interviews med passagerer hvert år," siger han.

Derfor gennemgår lufthavnen også minutiøst den tidligere enheds salgstal, historie og tjekker nøjagtig, hvad der fungerer og ikke fungerer.

Stiller høje krav

Lufthavnen ved, at det kan betale sig at bruge så mange ressourcer på forarbejdet. Et godt eksempel er Joe & The Juice, som eksempelvis fik lov til at etablere en af dets første ti enheder i lufthavnen i 2010, fordi analyserne viste et stort potentiale.

Siden er den danske juice-kæde ekspanderet ud i hele verden og driver over 100 butikker fra New York til Nice og også i flere andre internationale lufthavne.

"Vi er meget attraktive, og vi er stolte af det, vi gør, og hvor højt vi ligger placeret inden for tilfredshedsundersøgelser blandt vores passagerer," siger John Lungstrøm Khan.

Han henviser til den internationale kvalitetsundersøgelse ASQ, der gennemføres i mere end 300 internationale lufthavne af ACI (Airports Council International). I første kvartal i år er Kastrup Lufthavn placeret som nummer et i Europa.

"Vi er et udstillingsvindue. Vi har brands herude, der har deres bedste og højest rangerede forretninger i Danmark," fortsætter han.

Det kommer ikke af sig selv, lyder det videre.

"Vi stiller derfor også en hel del krav til vores partnere på kvaliteten og den service, der tilbydes. Lover man fx som Mash, at man kan tilbyde en bøf på 15 minutter, så overholder man det. Du åbner altså ikke bare en restaurant herude," siger John Lungstrøm Khan.

Lufthavnen: Vi skal have en Michelin-restaurant

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også