Topchef i Huscompagniet: Halvårsfremgang er ekstraordinær – normale tider forude

Typehusfirmaet får svært ved at gentage manøvren fra årets første halvår i årets sidste måneder, siger topchefen.
"Vi ser allerede nu, at det kører stille og roligt nedad mod et lidt mere normaliseret marked," siger Martin Ravn-Nielsen, adm. direktør i Huscompagniet. | Foto: Gregers Tycho
"Vi ser allerede nu, at det kører stille og roligt nedad mod et lidt mere normaliseret marked," siger Martin Ravn-Nielsen, adm. direktør i Huscompagniet. | Foto: Gregers Tycho
AF RITZAU FINANS

Huscompagniet har nydt godt af et ekstraordinært godt marked i første halvår, men forudsætter ikke samme høje salg af nye huse i andet halvår.

Det siger administrerende direktør Martin Ravn-Nielsen i et interview med Ritzau Finans efter selskabets regnskab for andet kvartal og første halvår.

I første halvår solgte Huscompagniet 1348 huse, hvilket er 58 pct. flere enheder end i samme periode året før - og ordrebogen er blevet øget med 51 pct. i perioden.

"Jeg tror, at det vil være forkert at sige, at det her ekstraordinære niveau vil fortsætte. Vi ser allerede nu, at det kører stille og roligt nedad mod et lidt mere normaliseret marked," siger Martin Ravn-Nielsen.

Færre henvendelser

Hvad niveauet bliver i andet halvår er det meget svært på nuværende tidspunkt at spå om.

"Det kan også godt være, at det kommer til at ligge lidt højere end normalniveauet. Vi kan bare mærke, at der er lidt færre henvendelser – men er det på grund af sommerferien, eller kommer der meget igen? Det må tiden vise."

"Vi forudsætter bare ikke, at vi fortsætter ind i samme høje salgsniveau i andet halvår som i første halvår, men hvor vi kommer til at ligge, må tiden vise," siger Martin Ravn-Nielsen.

I et normaliseret marked bygges der ca. 7000 nye boliger om året i Danmark.

Ved udgangen af første halvår havde Huscompagniet en ordrebog på 3775 mio. kr., som rækker ca. 11 måneder frem.

Det høje salg i årets første halvdel mener Martin Ravn-Nielsen er påvirket af covid, idet mange har været mere hjemme – og arbejdet hjemmefra, hvilket har fået flere til at overveje deres boligsituation.

Styrket konkurrenceevne

Samtidig oplever selskabet også en positiv afsmitning fra de stigende priser på brugte huse.

"Ifølge statistikkerne er priserne på brugthusmarkedet steget måske 20 pct. siden samme periode sidste år. Det er derfor blevet forholdsmæssigt billigere at bygge et nyt hus end at give 20 pct. mere for et brugt hus."

"Det har gjort, at konkurrenceevnen for nybyggeri er blevet styrket. Derfor ser vi også en kobling af alt det her, der gør, at vi har set en stor vækst," vurderer Martin Ravn-Nielsen.

Priserne på nye huse er dog også steget, hvilket afspejler stigende priser på flere byggematerialer. Særligt fremhæver Huscompagnies direktør stigende priser på træ, stål og hvid isolering.

I forhold til for et år siden er priserne hos Huscompagniet blevet justeret op med ca. 8-10 pct.

Priser justeret tidligt

"Vi så nogle "early warnings" allerede for et år siden og tog allerede fat i det i sommeren 2020 og fik lavet nogle små reguleringer løbende. Så jeg tror, vi har været mere på forkant med prisjusteringerne end branchen generelt," siger Martin Ravn-Nielsen.

Af samme årsag venter han derfor ikke, at de stigende materialepriser kommer til at ramme selskabets marginer fremadrettet.

"Vi har godt styr på vores ordrebog marginmæssigt. Vi har løftet vores marginer fra 2020 og ind i 2021 – og det er det niveau, vi ser ind i også resten af året."

Huscompagniet ser væsentlig fremgang i første halvår efter corona

Huscompagniet opjusterer sine forventninger

Huscompagniets topchef: B2B-markedet skal være vores vækstmotor i 2021

Milton Huse løfter omsætningen over 50 pct. – bundlinjen boomer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også