EjendomsWatch

Huscompagniets topchef: B2B-markedet skal være vores vækstmotor i 2021

Ifølge Martin Ravn-Nielsen er det professionelle investorer, der især skal drive salget i år.

Huscompagniets adm. direktør Martin Ravn-Nielsen solgte sidste år 260 rækkehuse til professionelle investorer. Året før var det 87. | Foto: Gregers Tycho/ERH

Der har været en nedadgående tendens i de seneste fem år, når man kigger på den gradvise årlige omsætningsvækst hos typehusselskabet Huscompagniet.

I 2019 hed omsætningsvæksten 4 pct., og i 2020 3 pct.

Alligevel indikerer selskabets prognose for 2021 en omsætningsvækst på mellem 5-15 pct.

Den optimisme findes der flere grunde til, forklarer Huscompagniets administrerende direktør, Martin Ravn-Nielsen, i et interview med Ritzau Finans.

"Vi har ligget med flotte væksttal i en årrække, og vi havde faktisk også høje ambitioner for 2020, men vi havde ikke forudset, at året ville blive præget af en global pandemi," siger han og uddyber:

"I første kvartal var pandemien med til at bremse vores salg, og derfor fik vi jo heller ikke leveret det, som vi havde regnet med senere på året. Så havde det ikke været for det dårligere end ventede første kvartal, så havde vi ligget med en noget højere vækstrate, og det er så det, som vi kigger ind i i 2021," lyder det.

Det er selskabets B2B-marked, som er vokset i 2020, der skal være med til at løfte omsætningsvæksten igen, forudser Martin Ravn-Nielsen.

Her sælger selskabet primært rækkehuse til professionelle investorer.

Antallet af solgte rækkehuse steg til 260 fra 87 i 2019, hvilket netop var drevet af det professionelle forretningsområde, B2B.

Tidligere på dagen meldte Nationalbanken ud, at den så boligpriserne stige med 9,7 pct. i 2021.

Selv om det i første omgang er gode nyheder for et selskab, der lever af at bygge og sælge typehuse, så er det ikke det, der skal få den administrerende direktør ud af sengen om morgenen.

"Vi har en sund forretning, uagtet om priserne er det ene eller det andet. Så længe vi køber og sælger i samme marked, så kommer det ikke til at ændre det store for os," siger han.

Det bakker Huscompagniets finansdirektør, Mads Dehlsen Winther, op om.

"Generelt er markedet for fritliggende huse i Danmark slet ikke lige så cyklisk som markedet for lejligheder. Det er faktisk meget stabilt," forklarer han.

"Selv om Nationalbanken kommer med sådan en udmelding, så er det altså ikke priserne på vores markeder, der stiger med 9,7 pct.," fastslår han.

Frem til 2019 befandt Huscompagniets sig både på det danske, svenske og tyske marked, men måtte lukke ned for det tyske forretningsben af forskellige årsager.

På daværende tidspunkt så det heller ikke for godt ud på det svenske marked, men det ser typehusselskabet ud til at have vendt på hovedet i 2020, hvor markedet oplevede solid fremgang på 12 pct.

Vårgardahus, der er Huscompagniets svenske selskab, oplevede at markedsandelen voksede til 4,3 pct. fra 3,2 pct.

Men succesen på de to nordiske lande får altså ikke selskabet til at kigge mod nye markeder for nuværende, lyder det.

"Der er et kæmpe potentiale på det svenske marked, som oplever vækst, og det samme gælder for rækkehusene på B2B-markedet. Så lige nu har vi altså nok at se til," siger Martin Ravn-Nielsen.

Han fastslår dog, at selskabet ikke vil være i stand til at afslå en oplagt mulighed, skulle den opstå.

Huscompagniet venter fremgang i omsætningen i 2021

Jysk husbygger efter rekordregnskab: Vi vil være Danmarks største

Milton Huse løfter omsætningen over 50 pct. – bundlinjen boomer 

Mere fra EjendomsWatch

EjendomsWatch får søstermedie i Norge

Watch Medier tager til efteråret endnu et skridt ind på det norske marked med lanceringen af EiendomsWatch, der skal stille skarpt på boligmarkedet i landet og de centrale aktører i branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier