Byggeprojekt i milliardklassen får statsligt kinesisk selskab ombord

I milliardbyggeriet af Sydhavnsmetroen i København har et statsligt kinesisk selskab nu fået foden inden for. Bygherren Metroselskabet siger, at man blot følger EU's udbudsregler, hvor en hovedentreprenør har valgt en kinesisk underleverandør.
Sydhavnen i København, hvor byggeriet af metro er i fuld gang. | Foto: Finn Frandsen
Sydhavnen i København, hvor byggeriet af metro er i fuld gang. | Foto: Finn Frandsen

Et hold på syv-ni kinesere fra det statslige selskab China Railway Engineering Equipment Group (CREG) arbejder lige nu på Sydhavnsmetroen i København, hvor de står for drift og service af to gigantiske tunnelboremaskiner, som også er leveret af det kinesiske selskab.

Det skriver Fagbladet 3F.

Ifølge Metroselskabet, der er den statslige bygherre på metrobyggeriet i København, vil der inden længe blive sendt flere medarbejdere fra CREG, så antallet når op på omkring 25.

Politisk er der bekymring over, at Kina, der kritiseres for ikke at respektere menneskerettigheder og stå bag omfattende spionage mod danske interesser, øger sin tilstedeværelse i Danmark, hvor bl.a. mobilselskabet Huawei i lighed med i Sverige er blevet fravalgt som leverandør til 5G-mobilnettet.

Store statsejede kinesiske selskaber har tidligere vist tilsvarende interesse i at blive en del af store danske anlægsprojekter. Det statsejede China Communications Construction Company (CCCC) har således forgæves lagt billet ind på både Femern-tunnelen mellem Danmark og Tyskland og den nye Storstrømsbro, som forbinder Sjælland og Falster.

Fagbladet 3F har spurgt Metroselskabet, hvordan det forholder sig til, at en stor statsejet kinesisk virksomhed er blevet lukket ind i varmen på et offentigt dansk infrastrukturprojekt.

Det har Metroselskabet ikke nogen kommentar til.

I et svar på mail lyder det:

"Metroselskabet følger EU’s udbudsregler og dansk lovgivning i forbindelse med udbud og indgåelse af kontrakter. Vores hovedentreprenør Tunn3l (et tysk-fransk konsortium, red.) har valgt CREG som leverandør af de to tunnelboremaskiner. Metroselskabet har således ikke indgået nogen kontrakt med CREG – vores kontrakt er med Tunn3l."

Det har ikke været muligt for Fagbladet 3F at få en kommentar fra China Railway Engineering Equipment Group, fremgår det.

Budgetaftale giver bred opbakning til kunstig ø i København med plads til 35.000 beboere

Direktør vil forbinde Danmark og Sverige med ny Øresundsbro og mere metro

Overborgmester vil fortsætte byggeboom i København mindst 12 år endnu

Rådgiver fremlægger vision for metro mellem København og Malmö 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også