Klumme: Mental sundhed og trivsel er i centrum for fremtidens arbejdsliv

Vil du som arbejdsgiver gerne tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere, skal du tage deres mentale trivsel alvorligt, lyder det fra Coor-chef i denne klumme.
Foto: PR / Coor
Foto: PR / Coor
Af Helle Nøhr, Head of Workplace Advisory, Coor, Danmark

Medarbejdernes mentale sundhed og trivsel er de klare temaer i dette års undersøgelse ”Join the Workplace Revolution”, som vi i Coor har foretaget blandt 1000 beslutningstagere og medarbejdere i nordiske virksomheder.

Kontorets indretning er knald eller fald

Betydningen af kontorets design er tydelig i dette års rapport. Hver tredje medarbejder angiver, at de er parate til at skifte job, hvis kontoret ikke bliver indrettet bedre, i forhold til at man kan løse sine opgaver effektivt og øge sammenhold og glæde . Det viser tydeligt, at kontoret er en skæbnesag for de nordiske virksomheder, og derfor er det meget positivt, at hele 77 procent af arbejdsgiverne angiver, at de vil fokusere på kontorets udvikling i de kommende år. 

Klare retningslinjer for hybridarbejde

Hybridarbejde er nok kommet for at blive, men den eksperimentelle fase for de nordiske virksomheder er forbi. Op til 20 procent af arbejdsgiverne kræver i dag, at medarbejderne arbejder på fuld tid fra kontoret, mens 40 procent har indført et vist antal dage, hvor medarbejderne skal være på kontoret. Samtidig viser Coors rapport, at 40 procent af medarbejderne er villige til at skifte arbejdsgiver, hvis de ikke får fleksibilitet og mulighed for at vælge, hvor de vil udføre deres arbejde fra. Det er en interessant udfordring, som bør adresseres for at arbejdsgiver og arbejdstager begge kan være på vinderholdet i fremtidens arbejdsmarked.

Evne til at arbejde uforstyrret

Efter pandemien har tendensen været at reducere antallet af skriveborde til fordel for åbne rum, hvor medarbejderne kan mødes og samarbejde. Dette års rapport viser, at mange medarbejdere føler, at dette er gået for vidt og at man savner rum og områder til fordybelse og koncentration. En fjerdedel af dem angav et fald i støjniveauet som den ændring, der mest sandsynligt ville tiltrække dem tilbage til kontoret. Næsten lige så mange sagde, at de mest af alt ønskede bedre adgang til rum, hvor de kunne arbejde uforstyrret. 

Service afgørende for oplevelsen

7 ud af 10 virksomheder angiver, at de har svært ved at tiltrække medarbejdere til kontoret. Det er her, serviceoplevelsen kan gøre en forskel. Det handler om at skabe en arbejdsplads, hvor service og forskellige efterspurgte ydelser bidrager til en meningsfuld helhedsoplevelse. I årets undersøgelse fortæller medarbejderne, at god mad og drikke er de to services, der kan få dem tilbage til kontoret. Muligheden for et veltilberedt måltid i modsætning til hjemmekontorets ofte sparsomme frokoster eller en god kaffe tilberedt af en barista er ting, der forbedrer arbejdsdagen. 

Overordnet set er der fokus på trivsel – men der er udfordringer i forhold til, hvilke tiltag for øget trivsel virksomhederne vil prioritere på arbejdspladsen, og medarbejderne er ikke villige til give afkald på den nye fleksibilitet, som coronapandemiens hjemmearbejde medførte.

Coors anbefaling er, at virksomhederne skal undersøge deres medarbejderes behov og ud fra det sætte trivsel på dagsordenen. Vores arbedsliv er under evig forandring – og det er ikke skidt, for der skal altid være plads til forbedring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også