Klumme: Det går for trægt med at tænke cirkulært – byggeriet har lang vej igen

Cirkulære modeller, som sikrer at danske virksomheder kommer i gang med konsekvent at genbruge materialer og produkter i værdikæden, må op i højere gear – ikke mindst i byggebranchen, mener direktør.
Foto: Windowmaster/PR
Foto: Windowmaster/PR
Af Erik Boyter, adm. direktør, Windowmaster

En undersøgelse fra DTU Sustain viste for nylig, at danske virksomheder mangler viden om og konkrete mål for, hvordan deres produkter og materialer bliver sendt tilbage i værdikæden i stedet for at blive smidt ud, en såkaldt cirkulær forretningsmodel. 

Blandt 316 virksomheder i undersøgelsen var blot hver fjerde i gang med egentlige cirkulære initiativer, seks år efter at den daværende regering i 2018 fremlagde en strategi for cirkulær økonomi i Danmark. 

Det går ganske enkelt ikke hurtigt nok, når man tænker på, hvor travlt vi har som verden med at sikre CO2-reduktion, energieffektivitet og genanvendelse af materialer. 

Ikke mindst byggebranchen har endnu langt at gå. Her er spørgsmålet blandt andet, hvordan man skaber rentable cirkulære modeller som en mindre virksomhed uden store udviklingsafdelinger eller tålmodige penge til en indsats, der ikke nødvendigvis giver bundlinje de kommende år. 

Vi hører det dilemma i netværk og andre sammenhænge til hverdag. Virksomhederne vil gerne gøre det rigtige, men økonomien kan ikke gå i minus i cirkularitetens navn. 

Accepter et minus

Men vi bliver nødt til at tale om, hvordan man som en mindre virksomhed undgår at gemme sig i skyggen af sin omsætning og dermed ikke kommer i gang med de forretningsmodeller, vi ved verden har brug for, og som også markedet i stigende grad efterspørger. 

Kunne vi nøjes med at de cirkulære forretningsmodeller går i nul eller i et mindre minus til en start? Det skriver jeg i min egenskab af direktør og medejer af en børsnoteret SMV-virksomhed. Vi har ikke store tålmodige budgetter, men vi mener, at arbejdet med bæredygtighed skal gå foran alt andet, fordi det er vores ”license to grow”. 

Hverken forbrugere, kunder eller investorer køber virksomheders kommunikation om bæredygtighed, hvis de ikke er bakket op af troværdig, gennemsigtig og konkret handling. 

En ting er at vi ikke kan vokse uden forbrugere, kunder eller investorer på lang sigt, men vi vil heller ikke. Virksomheders ”license to grow” er, at de gør det, der skal til, selvom der ikke er penge i det på kort sigt. 

Pris bestemmer

Vores produkter er fyldt med værdifulde metaller, elektronik og indimellem batterier. Fordi bæredygtighed er vores strategi, er det afgørende, at vi sikrer, at det ikke ender som skrot. 

Vi har netop lanceret vores Circular Promise, hvor vi lover, at vi tager vores produkter tilbage, når de skal skiftes i forbindelse med en renovering, eller når et system skrottes. Vi har gjort det via et partnerskab, hvor vi dybest set forærer vores affald til en tredjepart, en virksomhed, som kan tjene penge på at skille affaldet ad, genanvende det og smelte resterne om. 

I byggeriet er det altid pris og leveringstid, der afgør, hvem der får opgaven. Derfor må vi og andre sikre, at pris og leveringstid er attraktiv og samtidig forholde os til, hvordan vi skaffer affald af vejen. I første omgang er vores model stort set udgiftsneutral, men vi kigger på, om vi på længere sigt kan genbruge komponenterne og dermed gå i plus på vores egen bundlinje. 

Der er netværk og vidensdeling tilgængelig for de danske mindre virksomheder, der har brug for inspiration for at komme i gang. Vi har f.eks. deltaget i dialogen hos produktionsklyngen Made og hos Længe Leve Produkter og Materialer under Force Technology. 

Endelig deler vi også gerne ud af vores erfaringer med bæredygtighed som kommerciel strategi.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også