Klumme: Flow, identitet og bymæssig sammenhæng er vigtig læring fra Kronen

Butikscentret Kronen i Vanløse undergår med ny ejer en omfattende forvandling. Man glemte at se på helheden, da projektet i sin tid blev tænkt, lyder det fra kreativ direktør i KHR Architecture i denne klumme.
Foto: PR / KHR Architecture
Foto: PR / KHR Architecture
AF JANINA ZERBE, kreativ partner, KHR Architecture

For nylig blev planerne for det konkursramte bycenter Kronen offentliggjort. Kronen blev indviet i 2017, men fik aldrig den ventede succes og blev efter en tvangsauktion i 2021 købt af ejendomsudvikleren Nrep. KHR Architecture har være teknisk og arkitektonisk rådgiver på projektet allerede i købsprocessen.

Når man er arkitektrådgiver på et projekt af denne type, er det slående, at arkitektur handler om meget mere end æstetik og funktion. Kronen har fine butiksfaciliteter, og på papiret er der mange borgere i Vanløse, som gerne vil handle lokalt i dagligdagen. Så hvad gik der galt?

Et dårligt arkitektonisk flow kan være uopretteligt

Jo, et shopping-center handler utrolig meget om at skabe rammer, der helt naturligt giver et godt flow. Det er ekstremt svært at lokke handlende op på første sal medmindre arkitekturen virkelig ”nudger” de besøgende til det. Det er lykkedes i Frederiksberg Centret, som KHR Architecture har tegnet, takket være visuel kontakt og brede passager; men i Kronen er pladsen for trang og etagerne visuelt adskilt. Arkitektoniske fejltrin, som det er svært og dyrt at rette op på efterfølgende, og som har gjort det nødvendigt helt grundlæggende at gentænke førstesalens funktion.

Samtidig har man glemt at se på helheden, da projektet blev ført ud i livet. Arkitektur handler nemlig lige så meget om alt det, der ligger mellem bygningerne, og om at skabe en identitet for stedet, så det huskes og opsøges. Det er afgørende for, at der skabes levende byrum og dermed de bevægelsesmønstre og den orientering mod stedet, som skaber succes for et kommercielt center som Kronen.

Transformation til gavn for lokalmiljøet

I modsætning til det indre flow, som er for vanskeligt at rette op på nu, kan vi godt arbejde med de ydre rum og flow, for ad den vej at gøre Kronen til et vitalt samlingssted. På den måde starter vi som arkitekter i en transformationsproces med at vurdere, hvad der er realistisk og meningsfuldt ud fra den forhåndenværende arkitektur.

Selvfølgelig koster det ekstra at skabe grønne rum, lege- og træningsfaciliter og musikscene på Metrotorvets sydvendte terrasse. Til gengæld giver det kæmpe værdi til lokalmiljøet, som i dette tilfælde mangler gode uderum, og terrassen bliver på den måde kilden til succes for Kronens butikker. Det handler også om det, der på godt dansk hedder ”placemaking”, hvor man via et attraktivt Metrotorv får folk til at slå sig ned og vende tilbage.

Det betaler sig at prioritere helheden

I det oprindelige projektforslag fra H+ arkitekter og Sangberg Architects var der faktisk indtænkt uderum, som kunne have skabt liv og dermed genereret besøgende til centeret, men som aldrig for alvor blev prioriteret.

Desværre er det et mønster, man som arkitekt ofte bliver konfronteret med. Virkelighedens budgetter rammer projektvisionerne og fører til kortsigtede besparelser, der kan have store konsekvenser for det endelige projekt og dermed brugerne.

Kronen er et godt konkret eksempel at holde sig for øje, hvis man som bygherre overvejer at skære et projekt til. Husk at se på helheden i stedet for at tænke de konkrete funktioner som uafhængige af hinanden. For det er legepladsen, der giver kunder til isbutikken, de grønne oaser i solen, der får café latte-segmentet til at shoppe i centerets butikker, og brugerne af træningscenteret, der lige køber ind på vejen hjem.

Arkitekturen skal understøtte og udvikle bevægelsesmønstre

Derudover er det naturligvis vigtigt, at arkitekturen understøtter de ønskede bevægelsesmønstre – på alle niveauer. Hvor kommer folk fra? Hvor er de på vej hen, og hvordan kan arkitekturen bedst understøtte og udvikle de bevægelsesmønstre, der allerede findes, og som man gerne vil udvikle?

I forbindelse med revitaliseringen vil det føre til følgende tiltag:

  • Etableringen af en gangsti via Metrotorvet hele vejen til Flintholm Station.
  • Samarbejde med lokalmiljøet om bedre udnyttelse af de grønne arealer på ”Tangen” i forlængelse af Metrotorvet.
  • Åbning af facaden mod Vanløse Allé med direkte adgang til de kontorer og andre lejemål, der etableres på 1. sal.
  • Trappen fra Vanløse Torv, hvor folk kommer ind med Metroen og fra bydelen, åbnes mere op, så der er visuel kontakt og kommer et naturligt flow op til det dynamiske Metrotorv.
  • Sidst men bestemt ikke mindst skabes der et attraktivt Metrotorv, der giver stedet identitet og fungerer som et trækplaster for Kronen.

I den nordiske designtradition er vi rigtig gode til at have fokus på mennesket, når vi skaber arkitektur. Det fokus skal vi holde fast ved, hvis vi vil skabe socialt, økonomisk og miljømæssigt bæredygtige projekter, der skaber gode rammer og byrum både på kort og lang sigt. Det betaler sig.

Ny millioninvestering skal give skrantende butikscenter nyt liv

Sådan vil Nrep give Kronen nyt liv

Butikscenter på tvangsauktion efterlader idemanden bag med hovedrysten

Shoppingcenter ryger på tvangsauktion

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også