Aviser står til at miste boligannoncer

Mæglerkæden Nybolig vil fremover flytte hovedparten af sine annoncekroner fra printaviser til digitale annoncer.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF MORTEN STEEN, MEDIAWATCH

Danske aviser står til at miste en stor del af indtjeningen fra boligannoncer på print. I hvert fald hvis resten af ejendomsmæglerbranchen vælger at følge trop efter Danmarks største mæglerkæde Nybolig, som fremover vil satse på digitale løsninger frem for printannoncer. Det skriver Børsen.

"Mens 70 pct. af annoncebudgettet i dag går til print, og 30 pct. bruges på digitale medier, vil det være omvendt om ét år. Jeg regner også med, at vores konkurrenter vil følge efter," siger direktør i Nybolig Lene Qvist til Børsen.

Hvis Nybolig-topchefen får ret i sin forudsigelse vil det betyde, at danske aviser står til at miste annonceindtægter for knap 150 mio. kr. Lene Qvist vurderer, at mæglerbranchen i dag brugere mere end 250 mio. kr. på printannoncer hos aviserne.

Nybolig, der har en markedsandel på 18 pct., vil henover sommeren rulle et digitalt markedsføringssystem ud i kædens 220 forretninger. Det er bl.a. online platforme som Facebook, som vil komme til at spille en større rolle i boligannonceringen.

Ifølge Nybolig-direktør Lene Qvist vil printannoncer også i fremtiden have deres berettigelse som platform til at ramme potentielle boligsælgere, men frem for et firedobbelt opslag kan mæglerne nøjes med et enkelt for at være synlige.

Denne artikel er leveret af vores søstersite MediaWatch.dk

Erhvervsmæglere skummer fløden af aktivt marked

Ejendomsbranchens grand old man savner folk, der kan sparke døre ind

Poul Erik Bech langer ud mod bankernes boligsider

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også