EU-regler kan bremse tre truede naturfredninger i København

Beboere i Sydhavnen i København: Det er ulovlig statsstøtte, at udviklingsselskabet By & Havn kvit og frit får tre fredede grønne områder til byggeri. Minister afviser.
Den gamle toldbod fra 1868 på Nordre Toldbod i København, der er hovedkvarter for By & Havn. | Foto: PR/By & Havn
Den gamle toldbod fra 1868 på Nordre Toldbod i København, der er hovedkvarter for By & Havn. | Foto: PR/By & Havn
AF POLITIKEN

Inden for de næste par uger ser et flertal i Folketinget ud til at stemme for et lovforslag om at ophæve fredningen af tre grønne områder i København. Byggeri på de tre naturpletter, skal skaffe penge i kassen til kommunens og statens udviklingsselskab By & Havn.

Men inden sidste udkald for Stejlepladsen i Sydhavnen, vandrehjemsgrunden på Amager Fælled og et område ved Selinevej på Kalvebod Fælled kaster modstandere nu et nyt argument ind i forsøg på at stoppe processen, skriver Politiken. De mener, at det er et brud mod EU’s regler om statsstøtte.

Den eksklusive adgang til de tre områder giver By & Havn en økonomisk fordel, som selskabet "ikke ville have opnået under sædvanlige markedsvilkår", og dermed står selskabet stærkere i konkurrencen med andre virksomheder.

Afsenderen af notatet er Andelsboligforeningen BK87, en enklave af beboere i selvbyggede huse klos op af Stejlepladsen, det fredede vildnis ved Fiskerhavnen, hvor det er planen at 5.500 boliger skal bygges. Notatet er skrevet af Advokatfirmaet Energi & Miljø.

Her siger advokat Asger Janfelt til Politiken, at By & Havn ikke kun er et offentligt ejet selskab, men også en kommerciel virksomhed, der på flere områder opererer i et marked. Derfor skal reglerne om statsstøtte respekteres.

Professor på Aarhus Universitet med speciale i blandt andet konkurrenceret, Pernille Wegener Jessen, udelukker ikke på forhånd, at der kan være tale om statsstøtte, som EU-Kommissionen kan ende med at kende ulovlig. Det kræver, at By & Havn kan regnes som en kommerciel virksomhed.

I et svar til Folketinget afviser transportminister Ole Birk Olesen (LA) al tale om statsstøtte. Han mener, at de tre grunde er en ren kompensation for tabet af den oprindelige byggegrund, "som By & Havn har haft en berettiget forventning om ville tilfalde selskabet".

Transportministeren henviser til en vurdering af erstatningsspørgsmålet lavet af advokatfirmaet Horten for København Kommune. Her skulle det fremgå, at kommunen "ifalder erstatningsansvar", hvis ikke By & Havn får en værdi, der svarer til den tabte grund på Amager Fælled.

(Denne artikel er videredistribueret af Ritzau på vegne af Politiken.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også