Medie: Storstrømsbroens italienske entreprenør i nye pengeproblemer

Mens de danske myndigheder undersøger en truende konkurs mod et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, kan samme firma ikke betale sine regninger på milliardprojekt i Norge.
Foto: PR-visualisering
Foto: PR-visualisering
AF FAGBLADET 3F

Et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen i Danmark, er nu så hårdt ramt af økonomiske problemer, at de er standset med at betale deres regninger på et stort milliardbyggeri i Oslo. Det skriver Fagbladet 3F.

Flere underentreprenører hos firmaet Condotte har ikke fået løn siden nytår, og det betyder, at arbejdet på Follobane-projektet endnu engang er gået i stå flere steder.

Det oplyser det norske banevæsen, Bane NOR.

"Der er omkring 100 underentreprenører, der arbejder for Condotte på Follobane-projektet, og de er i varierende grad påvirket af situationen," oplyser Nina Aasmundsen, kommunikationsrådgiver.

Samtidig oplyser Bane NOR, at dele af byggeriet er indstillet på grund af den manglende betaling.

"På anlægsområderne foregår der stadig arbejde, men det er på noget lavere aktivitetsniveau end normalt," skriver Bane NOR i en pressemeddelelse.

Det er anden gang på bare et halvt år, at italienske Condotte må se sit norske prestigeprojekt standse op, fordi firmaet ikke kan betale regningerne på det norske byggeprojekt, som ellers har en værdi af 3,3 milliarder norske kroner.

I forvejen er Condotte truet af konkurs, og firmaet bad i starten af januar om såkaldt konkursbeskyttelse hos retten i Rom.

De økonomiske problemer får nu de norske myndigheder til at overveje alle muligheder. Bane NOR vil således ikke afvise, at de kan ende med at skulle overtage kontrakterne på byggeriet af Follobanen fra Condotte.

"Vi arbejder med flere alternative løsninger. Vores prioritet er lige nu at sikre fremdriften og minimere de økonomiske konsekvenser for Follobane-projektet," forklarer Nina Aasmundsen.

Italienske Condotte er et af tre italienske selskaber, der har vundet retten til at bygge Storstrømsbroen i Danmark til en samlet værdi af 2,1 milliarder kroner.

Og truslen om konkurs mod Condotte er så alvorlig, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) i sidste uge valgte at udskyde underskriften på kontrakten om Storstrømsbroen med tre italienske entreprenører for anden gang.

Det skete for at give bygherren Vejdirektoratet chancen for at afklare, hvor tæt på konkurs Condotte egentlig er, og om de to andre selskaber i konsortiet kan klare at bygge Storstrømsbroen alene.

Fagbladet 3F har kontaktet Condotte for at få svar på, hvordan Condotte har tænkt sig at klare de økonomiske udfordringer.

"Condotte har i dette øjeblik ingen kommentarer, men vil på et senere tidspunkt uddybe situationen omkring firmaets status," lyder svaret fra det samlede konsortium.

I en skriftlig udtalelse understreger Ole Birk Olesen, at Danmark ikke vil kunne ende i samme situation som i Norge:

"Det skyldes, at konsortiet bag Storstrømsbroen er et joint venture bestående af tre firmaer. De tre firmaer hæfter solidarisk for udgifterne til underleverandørerne. Samtidig vil betalingen for broen ikke gå enkeltvis til de tre selskaber, men til joint ventureselskabet, som etableres i Danmark. De enkelte firmaer kan derfor ikke trække midler ud af projektet til at dække udgifter andetsteds."

Ministeren tilføjer, at man afventer redegørelsen fra italienske konsortium, hvorefter Vejdirektoratet vil vurdere, om man forsat har tillid til, at konsortiet kan løfte opgaven.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzau Bureau på vegne af Fagbladet 3F)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også