EjendomsWatch

Minister om Storstrømsbro: Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienere

Økonomisk rod i et af de italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, skal afklares før underskrift, siger minister.

Skeletterne bliver ved med at vælte ud af skabet hos de italienske entreprenører, som er blevet udvalgt til at bygge Storstrømsbroen.

Senest kan Fagbladet 3F afsløre, at Condottes øverste chef nu bliver efterforsket af det italienske bagmandspoliti for sin rolle i en korruptionsskandale for millioner.

Alligevel er der formentlig ingen vej udenom, at de tre italienske firmaer ender med at skulle bygge Storstrømsbroen for den danske stat til en pris på 2,1 milliarder kroner.

Sådan lyder konklusionen fra Transportministeren efter et udvalgsmøde i Transportudvalget.

"Vi kan ikke gøre andet. Det er ikke en lovlig udelukkelsesgrund, at der foregår en efterforskning. Det er en lovlig udelukkelsesgrund, hvis der foreligger en endelig dom. Men det gør der ikke, og indtil det sker, opererer vi med princippet om, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist," forklarer Ole Birk Olesen (LA) til Fagbladet 3F.

"Man må forstå, at det ikke er en politisk beslutning, om man vil gøre det ene eller det andet her. Det er fastsat i lovgivning, hvad man må gøre og ikke må gøre," forklarer han.

Dermed tegner ministeren selv en fremtid, hvor de tre italienske firmaer Condotte, Grandi Lavori Fincosit og Itinera i fællesskab bygger Storstrømsbroen.

Det er på trods af, at Fagbladet 3F har afsløret, at to af firmaerne står over for en retslig høring den 21. februar, hvor de skal forsvare sig imod korruptionsanklager.

I forvejen er to tidligere topchefer idømt millionbøder og fængselsstraffe for korruption og bestikkelse.

I en rapport fra Kammeradvokaten fremgår det også, at det ene af firmaerne læner sig så kraftigt op af en konkurs, at de har bedt retten i Rom om hjælp til at komme ud af problemerne ved at lave en såkaldt rekonstruktion af selskabet.

Og det er netop de økonomiske problemer, der får Ole Birk Olesen til at afvente 14 dage mere, før en eventuel kontrakt kan skrives under.

"Nu beder Vejdirektoratet om en redegørelse for, hvordan man vil håndtere økonomien i konsortiet, hvis det ene firma har økonomiske problemer. Den redegørelse skal vi tygge på i 14 dages tid, og det er så tidligst der, at der er mulighed for at underskrive kontrakten," forklarer ministeren.

"Men det er ikke sådan, at problemer er ukendte i entreprenørfaget. Og vi vil jo meget gerne have en ny Storstrømsbro rimelig hurtigt," siger Ole Birk Olesen.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Efter planen åbner broen i 2023.

Korruptionssag udskyder underskrift om ny Storstrømsbro

Vejdirektoratet googlede efter negativ omtale af italienske brobyggere

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Fagbladet 3F.)

Forsiden lige nu

Medie: Nødlidende andelsforening leder efter køber

Andelsboligforeningen Ringertoften i København med en gæld på 459 mio. kr. leder efter en køber til foreningens ejendom. Det viser salgsmateriale, som mediet Insidebusiness er kommet i besiddelse af. "Garvet kriseadvokat" er på sagen, lyder det.

Ineffektivitet koster milliarder i den almene boligsektor

Trods milliardgevinster ved at samle indkøb centralt vælger de fleste boligselskaber selv at købe ind og hyre håndværkere. Sektoren agerer umodent, mener konsulentfirma, som til dels bakkes op af sektorens fælles indkøbsenhed, Almenindkøb. Her møder man lokal uvilje mod at hente besparelser, hvilket der kan være lyssky grunde til, lyder det.

C.F. Møller skal designe kontortårn i Oslo

For næsen af 23 andre teams, herunder Big, vinder det danske arkitektfirma sammen med norsk partner opgaven med at virkeliggøre et godt 45.000 kvm stort transportknudepunkt i Norges hovedstad.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier