Mægler ser metro-cityring gavne forretningen i nærområdet

Med søndagens debut for Metro-cityringen i København forventes især boliger på Nørrebro og Vesterbro at få et nøk op på prisen, vurderer EDC. "For kontorer venter vi den største effekt i den østlige del af ringen, altså Indre By," siger direktør.
Den nye metrostation ved Nørrebros Runddel i København. | Foto: Finn Frandsen/Politiken.
Den nye metrostation ved Nørrebros Runddel i København. | Foto: Finn Frandsen/Politiken.

Når der søndag sættes strøm til den nye metroring i København markerer det starten på en positiv effekt for ejendomme i nærheden.

Både erhvervslokaler og boliger kommer til at opnå mærkbare fordele ved åbningen af den nye cityring, men effekten vil variere i de områder, som får en af de 17 stationer, vurderer EDC Poul Erik Bech.

"For kontorer venter vi den største effekt i den østlige del af ringen, altså Indre By, hvor problemerne med trængsel er størst. De nye metrostationer gør det lettere at komme frem til mange store arbejdspladser, og det er et plus for mange ansatte og dermed for virksomhederne, fordi det gradvis bliver vanskeligere at få kvalificeret arbejdskraft," udtaler Jørgen Jørgensen, erhvervsdirektør i EDC, i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Samlet bliver det formentlig lettere at udleje kontorer i city, som med tiden kan få en højere lejeudvikling end andre bydele, ikke mindst hvis København får flere restriktioner mod bilkørsel."

Stationsnære lokaler bliver lettere at leje ud

Cityringen åbner – til forskel fra de første to metrolinjer gennem Ørestad og Østamager – i områder, der allerede er fuldt udviklede og bebyggede, og derfor giver den nye metrostrækning ikke samme løft til Københavns udvikling, mener EDC.

Men den er alligevel til fordel for virksomhederne i hovedstaden, siger Jørgen Jørgensen.

"Kiosker og lignende butikker klos op ad de nye stationer får en gevinst, fordi metroen udløser en meget større strøm af mennesker, og stationsnære lokaler bliver lettere at leje ud. Derimod vil dagligvarebutikker nogle få hundrede meter væk næppe mærke nogen forskel; de skal stadig leve af de samme kunder i lokalområdet. Frederiksberg Centret og Magasin får måske den allerstørste gevinst, fordi de ligger ovenpå de to stationer, hvor den gamle og den nye metro krydser hinanden."

Boligpriser på Nørrebro får et nøk op

Analyser fra blandt andet Boligsiden har ifølge EDC påvist mærkbare stigninger i prisen på boliger nær stationer på de gamle metrolinjer, og den effekt forventer EDC Poul Erik Bech vil gentage sig i nogle af områderne med nye metrostationer.

"Det gavner Nørrebro at få metro, ikke mindst Ydre Nørrebro. Boligsøgende og mulige købere har gennem nogen tid spurgt meget til metroen. Over tid vil lejligheder tæt på de nye stationer nok komme til at ligge 5-10 procent højere," udtaler Frank Larsen, partner i EDC på Nørrebro.

Jørgen Jørgensen, erhvervsdirektør i EDC Poul Erik Bech. | Foto: PR/EDC Poul Erik Bech.
Jørgen Jørgensen, erhvervsdirektør i EDC Poul Erik Bech. | Foto: PR/EDC Poul Erik Bech.

Han tilføjer, at EDC på Nørrebro har flere toværelseslejligheder til omkring 2,5 mio. kr., der forventes at kunne nå en merpris på op til 200.000 kr.

Samme melding kommer fra Daniel Sejrskild Nielsen, partner i EDC Poul Erik Bech Vesterbro:

"Det bliver mere bekvemt at bo på Vesterbro, og metroen er i allerhøjeste grad noget, som kunderne spørger om. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at Metrocityringen vil påvirke boligpriserne."

EDC forventer, at effekten på Østerbro, hvor der er flere børnefamilier, ofte med bil i husstanden, bliver mindre.

Metroselskabet er klar med Cityringens åbningsdato

Ny letbane fra Nørrebro til Gladsaxe på tegnebrættet i København

Mægler mærker høj tomgang i Københavns omegn og slår til lyd for nytænkning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også