EjendomsWatch

Ny letbane fra Nørrebro til Gladsaxe på tegnebrættet i København

Københavns Kommune vil have en ny letbane fra Nørrebro til Gladsaxe. Økonomiudvalget har besluttet at gå videre med planerne, der blandt andet skal danne grundlag for vækst og tiltrækning af nye virksomheder, indbyggere og investeringer i området.

Her ses et letbanetog i Aarhus. Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger.

Københavns Kommune vil have en letbane fra Nørrebro til Gladsaxe lidt nordvest for København, der blandt andet skal afhjælpe belastningen på busserne i området og bidrage til byudviklingen.

Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse, efter økonomiudvalget har besluttet at gå videre med planerne om en letbane med 16 stop fra Nørrebro Station over Brønshøj og Tingbjerg til Gladsaxe Trafikplads. Her skal den forbindes med den kommende letbane langs Ring 3 omkring hovedstaden.

Beslutningen er truffet på baggrund af en rapport, som Københavns Kommune, Gladsaxe Kommune og Region Hovedstaden har udarbejdet med Metroselskabet som rådgiver.

"Den nye rapport slår fast, at kun letbanen kan løse fremtidens kapacitetsproblemer i den kollektive trafik effektivt her, og det er på tide, at vi tager næste skridt og går i gang med at løse de her problemer," siger teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), i meddelelsen.

I dag rejser seks mio. passagerer årligt på strækningen mellem Nørrebro Station og Husum Torv i Københavns Nordvestkvarter med buslinjen 5C, der er Danmarks travleste buslinje. Og belastningen vil kun blive større i takt med hovedstadens voksende befolkningstal.

"Allerede i dag er busserne på strækningen proppede, og de kan have svært ved at komme frem særligt i myldretiden på grund af den massive biltrafik. Det har negative konsekvenser for samfundet og for den enkelte københavner," siger Ninna Hedeager Olsen.

Byudvikling langs letbanen

Et andet væsentligt argument for letbanen er, at ruten vil løbe gennem områder, der ikke er stationsnære. Det vil danne grundlag for vækst og tiltrækning af nye virksomheder, indbyggere og investeringer, lyder det i rapporten.

"Med en letbane gennem Tingbjerg og Husum Nord til Gladsaxe og Nørrebro får vi skabt bedre mobilitet for alle grupper og gjort det endnu mere attraktivt at bosætte sig eller investere i området. Vi har sørget for metro til Sydhavnen – nu er det tid til, at vi for alvor får koblet Tingbjerg og de andre isolerede områder ordentligt sammen med resten af København," siger borgmesteren.

Letbanen, der skal trille på en 8,7 km lang strækning, vil betyde, at 73.000 indbyggere, som i dag ikke bor stationsnært, får et letbanestop inden for 600 meter. Man forventer ifølge rapporten 48.000 rejsende om dagen og en køretid på 24 minutter fra Nørrebro Station til Gladsaxe Trafikplads.

Københavns Kommune vil nu gå i dialog med Gladsaxe Kommune, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og eventuelt Region Hovedstaden om at gå videre med projektet, fremgår det af pressemeddelelsen.

EJW letbane Nørrebro Gladsaxe (ikke croppet).jpg
Letbanens potentielle rute på 8,7 km med 16 stop og en transporttid mellem endestationerne på 24 minutter. Foto: Københavns Kommune.

Investorer vil have letbane uanset samfundsgevinsten

Staten vil ikke være medejer af letbanen i Storkøbenhavn

Kommune undersøger muligheder for at trække sig fra letbane

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier