Landsret tager hul på strid om anlægspause på Lynetteholm

Byggeriet af Lynetteholm kan få store miljømæssige konsekvenser for Øresund, frygter Klimabevægelsen.
Lynetteholm skal give plads til 35.000 flere københavnere i takt med at byen vokser og befolkningstallet stiger. | Foto: By & Havn
Lynetteholm skal give plads til 35.000 flere københavnere i takt med at byen vokser og befolkningstallet stiger. | Foto: By & Havn
Af Ritzau

Det enorme anlægsarbejde, der skal føre til etableringen af den kunstige halvø Lynetteholm, skal sættes på pause, indtil sidste punktum er sat i en forestående retssag om netop Lynetteholmen.

Sådan lyder kravet fra Klimabevægelsen, som har anlagt sag mod Transportministeriet og udviklingsselskabet By & Havn.

Onsdag tager Østre Landsret hul på en indledende retssag, hvor det skal afgøres, om projektet skal sættes på pause.

Helt overordnet frygter Klimabevægelsen, at byggeprojektet, der ventes at strække sig over 30 til 40 år, vil få alvorlige konsekvenser for havmiljøet i Øresund og Østersøen.

”Det centrale problem ved at anlægge Lynetteholmen i Øresund er, at man blokerer for saltgennemstrømningen til Østersøen, og det kommer til at have nogle meget store konsekvenser for økosystemerne i Østersøen,” siger Frederik Roland Sandby, der er sekretariatschef i Klimabevægelsen.

”Der er ikke blevet lavet en høring i nabolandene omkring denne effekt, og derfor går vi til retten nu og siger, at projektet skal sættes på pause, indtil høringen er lavet,” siger han og henviser til landene omkring Østersøen.

Klimabevægelsen håber, at Østre Landsret sætter projektet på pause, indtil der er lavet en ”fyldestgørende høring” med nabolandene.

”Og vi håber på, at det vil lede til en proces, hvor man tager nabolandenes input alvorligt og genovervejer, om projektet skal se ud, som det gør i dag,” uddyber Frederik Roland Sandby.

Lynetteholm bliver bygget i forlængelse af Refshaleøen ud for København. Efter planen skal den kunstige ø have plads til 35.000 beboere.

Planerne om etableringen af Lynetteholmen blev præsenteret for offentligheden i 2018 af daværende Venstre-statsminister Lars Løkke Rasmussen. Det første spadestik til den kunstige ø blev taget i januar 2022.

Nuværende transportminister Thomas Danielsen (V) mener i modsætning til Klimabevægelsen ikke, at Lynetteholm-projektet er skudt i gang uden de nødvendige forundersøgelser.

Men han anerkender, at projektet har mødt modstand, og at modstanderne har ret til at blive hørt i retssystemet.

”Lynetteholmsprojektet er et af de mest undersøgte og borgerinddragende infrastrukturprojekter i danmarkshistorien.”

”Derfor er det også naturligt, at der er stor interesse for projektet. Modstandere af projektet skal naturligvis også i et retssamfund have mulighed for at løfte deres sag via domstolene,” siger Thomas Danielsen i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Ifølge Klimabevægelsen vil sagens udfald ikke kun få konsekvenser for Lynetteholmen. Det vil også få betydning for fremtidige anlægsprojekter.

”Hvis vi vinder sagen, vil man være nødt til at lave en fyldestgørende klima- og miljøredegørelse af konsekvenserne ved et projekt, inden man vedtager projektet,” siger Frederik Roland Sandby.

Der er afsat fem dage til sagen, og Østre Landsret træffer en afgørelse i december. Selve hovedsagen ventes at gå i gang næste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også