Bymidter under pres: 80 pct. oplever butiksdød blandt landets kommuner

Butiksdød i bymidterne er en problemstilling, der fylder i et bredt udsnit af landets kommuner, viser en spørgeundersøgelse, DetailWatch har foretaget. ”Det siger noget om, at det er en national problemstilling,” siger Kommunernes Landsforening.
Mange kommuner oplever udfordringer med tomme butikker i bymidterne. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Mange kommuner oplever udfordringer med tomme butikker i bymidterne. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Nedrullede gitre og tomme butikslokaler på det lokale butiksstrøg er ikke en ukendt udfordring for mange kommuner i Danmark.

DetailWatch har foretaget en rundspørge hos alle landets kommuner, som mere end halvdelen, 52, har svaret på. Her fremgår det, at 80 pct. i større eller mindre grad oplever butiksdød i bymidterne. Over halvdelen er respondenterne, 63 pct., svarer, at de oplever problemstillingen i ”mindre grad”, mens 17 pct. ”i høj grad” har udfordringen inde på livet. For 16 pct. er butiksdød i bymidterne ikke et problem.

80 pct. nikker altså genkendende til, at handelslivet i bymidterne er under pres, og det er tal, som får Kommunernes Landsforening til at kalde butiksdød en national udfordring, som kræver handling.

”Det siger noget om, at det er en national problemstilling, og det er nærmest, uanset om det er i København eller Kjellerup. Det lader til at være så strukturelt en udfordring, vi har som samfund, som vi skal løse, hvis vi ønsker at bevare handelslivet. Det, at man har nogle levende bymidter, er afgørende for at tiltrække både borgere og turister, og der spiller detailhandlen en vigtig rolle,” siger Johan Brødsgaard, viceborgmester i Silkeborg Kommune for Radikale Venstre og nyudnævnt formand for udvalget for kultur, erhverv og plan i Kommunernes Landsforening.

Donutbyer

Hos brancheorganisationen Dansk Detail er direktør Nikolai Klausen ikke overrasket over tallene, da han også oplever flere tomme butikslokaler end tidligere.

”Når 80 pct. svarer, at de i høj grad eller mindre grad oplever butiksdød, så er det jo, fordi vi ikke længere kan komme udenom, at det er flere butikslukninger end tidligere, og der er måske lidt længere tomgang på butikslokalerne, når de så er ledige,” siger Nikolai Klausen, direktør i Dansk Detail, der dog ikke kan henvise til tal for udviklingen.

Forklaringen ligger ifølge Nikolai Klausen blandt andet i, at store kæder presser de mindre, selvstændige butikker, som ikke drager fordel af stordriftsfordele, og samtidig betyder stigende e-handel, at butikkerne skal være skarpere i sit image for at komme på forbrugernes radar.

Men derudover retter direktøren for Dansk Detail de største kritikpunkter mod kommunerne, som han mener, selv skaber problemer for butikkerne.

Det største problem er i hans øjne, at dagligvarebutikkerne i stigende grad rykker ud af byen og bliver placeret på indfaldsveje i udkanten af byen.

”Sagt lidt grimt, så lægger man dem ude på en mark uden for byen ved den hovedvej, hvor de fleste kører til og fra arbejde. Det gør kommunerne, fordi de synes, det er en god idé at lede trafikken uden om midtbyen, men det er simpelthen en utopi at tro, at det nogensinde kommer til at hænge sammen med idéen om en levende midtby,” siger Nikolai Klausen og fortsætter.

”Det er, hvad jeg kalder reklametegninger, man laver, hvor alle går rundt og hygger sig og spiser is i midtbyen uden biler. Det bliver hurtigt et skønmaleri, men problemet er bare, at det dræber handlen, fordi meget af det daglige liv bliver ledt uden om byen.”

Han mener, at det starter en uheldig spiral, hvor det daglige liv bliver flyttet ud i udkanten af byen, mens midtbyen ligger død, og dermed bliver byerne det, som bliver betegnet som donutbyer – et begreb, der især bruges om små og mellemstore byer.

Kommunernes Landsforening medgiver, at det kan skabe en uheldig spiral, hvis for mange dagligvarebutikker eller andre butikker rykker ud af bymidten.

”Det kan jeg godt forstå, og det er der et problem i. Men der har kommunerne mange redskaber til at sige nej til det, og det er sindssygt vigtigt – også fordi der er mange mennesker, der bor i bymidten, og dem vil man gerne holde på dér,” siger Johan Brødsgaard.

Johan Brødsgaard er viceborgmester i Silkeborg Kommune for Radikale Venstre og nyudnævnt formand for udvalget for kultur, erhverv og plan i Kommunernes Landsforening. | Foto: PR/Radikale Venstre
Johan Brødsgaard er viceborgmester i Silkeborg Kommune for Radikale Venstre og nyudnævnt formand for udvalget for kultur, erhverv og plan i Kommunernes Landsforening. | Foto: PR/Radikale Venstre

Han mener dog, at det godt kan give mening at flytte nogle butikker ud af byen, men at man skal se på, hvilken type butik der er tale om. Han mener eksempelvis ikke, at det giver mening at placere en butik som Hjem & Fix eller andre mere pladskrævende varegrupper midt i byen.

Men problemet opstår ifølge Johan Brødsgaard, hvis for mange dagligvarebutikker eller udvalgsvarebutikker rykker ud af byen.

”Det er en balance, hvor man skal placere butikkerne de rigtige steder. De mennesker, som bare skal handle dagligvare, kan det give god mening, at de handler i udkanten af byen, mens der samtidig skal være et udbud i byen til dem, der potentielt skal købe ting i flere butikker,” siger Johan Brødsgaard.

DetailWatch har også spurgt kommunerne, hvorvidt problemet med butiksdød er blevet større eller mindre de seneste år. Her svarer ca. en tredjedel, at det er blevet et større problem, mens en femtedel oplever, at problemet er faldende. Knap halvdelen mener, at udviklingen er uændret og i den forstand en løbende udfordring.

Odense skrotter shoppingcenter i milliardklassen – satser på boliger i stedet

Butikskæder frygter krigens påvirkning på forbrugerne: ”Der er en enorm usikkerhed” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også