EjendomsWatch

Ny kritik af Femern: Dansk tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Dansk tunnel vil koste tusindvis af svenske færgejobs, mener svensk kritiker, der forsøger at give sine landsmænd et wakeup-call.

Der har været mange sten på vejen for Femern-forbindelsen. Særligt miljøgodkendelser har bl.a. forsinket det store byggeprojekt. Denne gang er kritikken dog en anden.

For mens man på Lolland glæder sig til de mange nye arbejdspladser, som Femern-forbindelsen skaber, frygter kritiker tværtimod, at den i Sverige kan koste tusinder af arbejdspladser.

Kritikken af den kommende Femern Bælt-tunnel har indtil videre været koncentreret i det nordtyske, men nu kan debatten også være på vej til Sverige, skriver DR Sjælland.

Det dansk-svenske kommunikationsbureau Ehrenberg Sørensen, der blandt andet arbejder for rederiet Scandlines og Ystad Havn, kritiserer det danske projekt i et debatindlæg i den svenske avis Expressen-Kvällsposten.

"Femern A/S regner selv med 30 procent færre biler og passagerer på linjerne Travemünde-Malmö og Travemünde-Trelleborg. På linjen Trelleborg-Sassnitz regner man med et endnu større fald, og det er let at regne ud, at disse linjer ikke kan overleve," siger Magnus Ehrenberg, direktør på kommunikationsbureauet.

Han siger, at de tusindvis af svenske job, der hænger sammen med færgetrafikken, derved kan være i fare, skriver han i sit debatindlæg.

I Danmark siger branchedirektør for transportområdet hos dansk industri, Michael Svane, at den svenske regering selv har insisteret på, at man burde lave en dansk-tysk forbindelse, den dag man var færdig med forbindelsen over Øresund.

"Desuden hører jeg også, at det svenske erhvervsliv meget gerne vil have den, så de kan sende gods til Tyskland via Danmark," siger Michael Svane til DR Sjælland.

Han betragter indlægget som færgelobbyen, der kan mærke nettet stramme.

Men målet med indlægget i debatten er at gøre opmærksom på de vidtrækkende konsekvenser, forklarer Magnus Ehrenberg.

"Min intention er at give mine svenske landsmænd et wakeup-call," siger han.

Hverken rederiet Scandlines, der driver de danske tysklandsfærger samt Stena Line, der sejler mellem Sverige og Tyskland, har ønsket at kommentere historien.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzau Bureau på vegne af DR Sjælland.)

EU-fond støtter Femern-projekt med knap 1 mia. kr.

Miljøgodkendelse forsinker Femern-forbindelse

Forsiden lige nu

Industrikoncern planlægger nyt hovedkvarter på 25.000 kvm

Industrivirksomheden Hempel vil udvide sit hovedkvarter i Lyngby med i første omgang 12.000 kvm, mens et yderligere areal af samme omfang indgår i næste fase. Byggeriets første fase planlægges igangsat til november og skal undgå at genere kongefamiliens udsyn.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier