EU-fond støtter Femern-projekt med knap 1 mia. kr.

Blandt 39 europæiske infrastrukturprojekter får landanlægget til den kommende Femern-forbindelse det største EU-støttebeløb. Den samlede EU-støtte til forbindelsen udgør små 7 mia. kr. Minister er tilfreds.

Et af de største infrastrukturprojekter i Danmark nogensinde har sikret sig knap 1 mia. kr. i EU-støtte.

Ifølge en meddelelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har EU-Kommissionen torsdag offentliggjort, at man tildeler 920 mio. kr. til at opgradere jernbaneforbindelsen fra Ringsted og frem til Femern. Den er en vigtig brik i det samlede Femern Bælt-projekt, der ifølge seneste budgetskøn vil løbe op i mere end 60 mia. kr.

"Femern Bælt-tunellens landanlæg tildeles dermed det højeste EU-støttebeløb i ansøgningsrunden, hvor 39 europæiske projekter får tildelt midler. Beløbet bringer den samlede EU-støtte til Femern Bælt-projektet op på knapt 7 mia. kr.," skriver ministeriet om resultatet af den seneste ansøgningsrunde om EU-midler til transportprojekter fra EU’s infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF).

EU-støtten tildeles konkret til anlægsarbejdet på strækningen Ringsted-Nykøbing Falster samt ni broer på Lolland.

"Støtten understreger Europa-Kommissionens meget stærke opbakning til Femern Bælt-projektet. Den er vi selvfølgelig glade for. EU støtter projektet, fordi det ikke blot binder Danmark og Tyskland bedre sammen, men fordi det er helt centralt for den fremtidige gods- og persontransport imellem Skandinavien og det øvrige Europa," siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i meddelelsen.

"Samtidig betyder projektet, at de mange togpendlere mellem Sydsjælland og Lolland-Falster og hovedstadsområdet vil spare tid hver dag. Det vil kunne gøre regionen mere attraktiv som bosætningsområde til gavn for vækst og beskæftigelse," fortsætter han.

For det samlede Femern Bælt-projekt er der forudsat en EU-støtte på ca. 5,8 mia. kr. til anlægsfasen. Med støttetildelingen er der samlet indtil videre tildelt ca. 5,3 mia. kr. til anlægsfasen, oplyser ministeriet.

I den kommende EU-budgetperiode (2021-2027) vil der sandsynligvis kunne søges om yderligere støtte til anlægsarbejdet på selve Femern Bælt-tunnelen og jernbanen mellem Nykøbing Falster og Rødby, fremgår det.

Ole Birk Olesen forventer Femern-byggeri i 2020 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også