Radisson-chef har kig på nye danske hotelprojekter

Ejeren af Radisson Blu og Park Inn lukker 40-45 hoteller på verdensplan. Men hoteller i Danmark har intet at frygte. Tværtimod vil hoteloperatøren gerne udvide sin tilstedeværelse herhjemme, fortæller Radisson-direktør i et interview med EjendomsWatch. (Rettet.)
Radisson Blu Scandinavia i København | Foto: PR
Radisson Blu Scandinavia i København | Foto: PR

(Artikel rettet 19. og 20. februar med korrekt navn på hotel i København samt oplysninger om planlagt renoveringsprojekt.)

Den internationale hoteloperatør Rezidor Hotel Group, der har mere end 360 hoteller i over 80 lande, kigger nu mod Danmark med planer om nye hotelprojekter - men bare ikke i København, der ellers er eftertragtet blandt spillere på hotelmarkedet. De nye hotelprojekter skal foregå i Aarhus.

Meldingen om nye hoteller står i kontrast til hotelkoncernens overordnede ambition om at lukke 40-45 hoteller på verdensplan i løbet af 2017-2018.

I et interview med EjendomsWatch forklarer norske Knut Kleiven, som er økonomidirektør i Rezidor Hotel Group, at man har tiltro til sine hoteller i Danmark, hvor koncernen blandt andet står bag hotelkæderne Radisson Blue og Park Inn.

"Vi har en god portefølje i Danmark," indleder Knut Kleiven, og derfor har hotelgiganten ifølge topchefen heller ingen planer om at lukke hoteller i hverken Danmark eller Norden. Planen for Danmark er i stedet at vende blikket væk fra København mod nye hotelprojekter i Aarhus, siger Knut Kleiven:

"Men der ligger ingen aftale klar. Det vil tage to-tre år."

På nuværende tidspunkt har selskabet syv hoteller i fem byer i Danmark, hvoraf et ligger i Aarhus, og tre ligger i København.

For mange hoteller i Stockholm og København

Sideløbende med at turismen til den danske hovedstad er steget, er der åbnet hoteller på stribe i København de senere år.

Cabinn, Scandic og Clarion er blot et udsnit af de hotelkæder, som enten allerede er i fuld gang med at bygge nye hoteller i hovedstaden eller som har planer om at opføre et eller flere, og forventningen er ifølge branchefolk, at ca. 6000 nye værelser vil stå klar inden for de næste to år.

Helt samme optimistiske tiltro til det fremtidige københavnske hotelmarkedet har økonomidirektøren i Rezidor ikke, men vil dog heller ikke vil lukke hoteller i hovedstaden:

"Beslutningen om ikke at lukke hoteller i hverken Danmark eller resten af Norden ligger fast til trods for, at selskabet de sidste måneder har set en nedgang i de Københavnske hotellers performance", siger Knut Kleiven, der fortæller, at hotelkæden har set samme nedgang i performance i Stockholm.

Men ifølge Knut Kleiven ser konkurrencesituationen for hotelkæden god ud i Norden trods et mindre fald i hotellernes performance. Han begrunder faldet med byernes stigende popularitet blandt konkurrerende hotelkæder:

"I Stockholm er det fordi, der er åbnet så mange hoteller, og det er også sket i København for nogle år siden, men det er ikke lige så problematisk længere," udtaler økonomidirektøren.

Den popularitet kan Knud Larsen, som er stifter og direktør i Nordic Hotel Consulting (NHC), bekræfte. Ifølge ham står hoteller stadig på spring for at komme ind på markedet i København, og konsulenthuset har svært ved at følge med:

"Vi kan ikke skaffe varen til dem. Tidligere ville de internationale kæder ikke leje, men det er de gået med til nu. Men det er svært at skaffe ejendomme nok."

Selvom topchefen i Rezidor Hotel Group antyder, at mætningspunktet er nået, er det ikke Knud Larsens opfattelse:

"Personligt tror jeg, at mætningspunktet eller nedgangen vil begynde i år 2020," siger han til EjendomsWatch.

Renovering frem for nybyggeri i Norden 

Rezidor satser i større grad på renovering i Norden frem for at åbne nye hoteller. Det siger Tom Flanagan, som er ansvarlig for det nordiske område i Rezidor Hotel Group:

"Vores investeringsstrategi i Norden har i løbet af de seneste tre år resulteret i en betydelig stigning i kvalitet samt en bedre gennemsnitlig vækstrate i mange af de ejendomme, vi har renoveret. Vi vil fortsætte denne strategi for yderligere at forbedre vores repositionering af de resterende hoteller, så vi kan bidrage positivt til vores virksomheds vækststrategi," lyder det i et skriftligt svar fra Alexandra Lindvik, pressechef i Rezidor Hotel Group, på vegne af Tom Flanagan.

Knut Kleiven fortæller, at hotellet Radisson Blu Scandinavia på Amager i øjeblikket planlægges udvidet med 200-300 værelser. Samtidig er en større renovering i gang på Radisson Blu Royal, som forventes at stå færdig om et par måneder - et hotel, som Tom Flanagan siger, har stor betydning for Rezidor:

"Vores første hotel blev grundlagt i København, så København er vores hjemmemarked og vores seneste omfattende renoverings- og repositioneringsprojekt på dette hotel bekræfter vores hensigt om at blive på vores hjemmemarked, vores arv er herfra, og det marked vil altid være vigtigt og betyde meget for os."

Radisson-hotellerne skal samles under én paraply

En anden del af Rezidors nye femårige strategiplan går på at udnytte sit stærkeste varemærke: Radisson-brandet.

"Radisson er det stærkeste af vores brands, og derfor ønsker vi at bruge det i meget større grad, end vi gør i dag," siger Knut Kleiven.

Planen er at maksimere sit strategiske partnerskab med Carlson Hotels for at styrke begge selskabers brands. Det betyder blandt andet, at Rezidor vil samle og re-lancere flere brands under paraplynavnet Radisson Hotel Group. Denne implementering vil ske i løbet af 2018, fremgår det af strategiplanen.

Knut Kleiven uddyber, hvad det blandt andet vil betyde:

"Vores loyalitetsklub hedder f.eks. Club Carlson, og vi mener klart, det er en fordel for os, at vi også bruger Radisson-navnet i forbindelse med vores Radisson-hoteller. Vi vil gerne bruge Radisson-navnet maksimalt på hotellerne, men også på loyalitet-programmet."

Knut Kleiven fortæller, at ingen af de underliggende brands vil forsvinde på baggrund af det nye fælles navn.

Gæsterne strømmer til danske hoteller

Hoteldirektør: 7600 nye hotelværelser kan udløse nedtur i branchen

Kæde med danske hoteller skifter ud i topledelsen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også