Billigblomst-kæden vil ind i de store byer med city-koncept

Plantekædens første butik i København skal kickstarte et nyt koncept målrettet byboere. ”Der er masser af gode lokaler til rådighed i alle de større byer i Danmark,” siger ejer Brian Reenberg.
Ifølge stifter og ejer Brian Reenberg kan Billigblomst holde priserne nede i de nye butikker med lave huslejer og ved at eliminere behovet for butiksbetjening og istedet satse på en selvbetjeningsmodel. | Foto: Kasper Heden Andersen
Ifølge stifter og ejer Brian Reenberg kan Billigblomst holde priserne nede i de nye butikker med lave huslejer og ved at eliminere behovet for butiksbetjening og istedet satse på en selvbetjeningsmodel. | Foto: Kasper Heden Andersen

Det bliver en milepæl for Billigblomst, når kæden i november for første gang indtager hovedstaden og åbner en ny butik i indre by i København.

For plantecenterkæden, der snart runder 11 havecentre i Danmark, er det ikke bare en sædvanlig butiksåbning. Butikken er væsentligt mindre end kædens nuværende havecentre og tilbyder et smallere sortiment. 

Den markerer desuden startskuddet til Billigblomsts nye udvidelsesplan, der involverer city-konceptet, som ifølge stifter og ejer Brian Reenberg vil ”ændre landskabet for blomsterindkøb i Danmark og udlandet”. Planen er nu at åbne ti af de nye city-butikker om året og derved gøre blomsterimperiet endnu mere synligt i de store byer. Til formålet har Billigblomst oprettet datterselskabet Billigblomst City CPH.

”Der er masser af gode lokaler til rådighed i alle de større byer i Danmark, og ejendomsmæglere er ivrige. Vi er klar til at underskrive lejekontrakter, så længe tilbuddet er attraktivt,” siger Brian Reenberg.

De nye butikker vil ifølge selskabet være på 150-200 kvm, mens havecentrene typisk er på 4000-5000 kvm. Sortimentet vil være målrettet byboere uden en stor have, og så er der skruet på konceptet for at forblive konkurrencedygtig i forhold til de større havecentre og discountkædernes plantetilbud.

Ud over mindre lokaler skal omkostningerne til personale holdes i bund som et led i det nye koncept. Behovet for butiksbetjening er elimineret til fordel for en rendyrket selvbetjeningsmodel, hvor kunderne selv scanner og betaler deres varer med kort eller mobil, oplyser selskabet. 

Lignende satsning i England

Brian Reenberg stiftede det første Billigblomst-havecenter i 2011 i Tilst. Siden har konceptet taget fart, mens et udlandseventyr også i en rum tid har været på tegnebrættet for den aarhusianske plantecenterkæde. 

Der blev i 2022 sat yderligere fart på strategien med en aftale med det britiske ejendomsinvesteringsfirma Pears’ danske gren, Pears Global Real Estate Denmark, PGRED, der løbende overtager ejerskabet af Billigblomsts bygninger. 

Aftalen hjælper Billigblomst med at frigøre kapital til nye forretninger i Danmark – og ikke mindst bane vejen for en ekspansion i udlandet. 

Tidligere i oktober annoncerede Brian Reenberg, at virksomheden har fået hul igennem til det engelske marked, hvor man under navnet ”Maitland Flowers” etablerer en butik i byen Denby Dale i det vestlige Yorkshire. 

Den er ligesom butikken i København en justeret city-udgave af havecentrene og skal derfor også drives i lokaler med en lavere husleje.

”Det bliver lidt en city-udgave af de havecentre, vi har i Danmark. Planen er, at det er en permanent butik, og at vi skal lære af den,” sagde Brian Reenberg i et interview med DetailWatch.

Supermarked for blomster

Fælles for både havecentre og de nye bybutikker er discountkonceptet, som Billigblomsts millionforretning er grundlagt på, nemlig at være en lavpriskæde med salg af volumenvarer som havekrukker, blomster og krydderurter. 

Ifølge Brian Reenberg holder han i konkurrentbilledet knap så meget øje med plantecenterkæder som Plantorama, men snarere med Bilka og Rema 1000, fordi de også sælger planter og blomster som sæsonvarer. 

”Det er vi meget bevidste om. Det er hvert vores kundesegment, vi (Billigblomst og Plantorama, red.) henvender os til. Men hvis Rema 1000 kører med et tilbud, kan vi godt mærke det,” sagde han tidligere på måneden i et interview til DetailWatch

Alt imens der skyder nye bybutikker op, fortsætter Billigblomst med at åbne havecentre, herunder deres hidtil største i Fredericia, der åbner i 2024. | Foto: Billigblomst/pr
Alt imens der skyder nye bybutikker op, fortsætter Billigblomst med at åbne havecentre, herunder deres hidtil største i Fredericia, der åbner i 2024. | Foto: Billigblomst/pr

Billigblomst koncentrerer salget i fysiske butikker, efter at en satsning med et onlineselskab kostede kæden dyrt i 2022.

”Det kan ikke gøres til den samme pris som i en Billigblomst-forretning. Hvis vi skulle have sagt til kunderne, at de godt kan købe kurven online for 50 kr. mere, så ville folk blive tossede over det. Så det er ikke vores koncept. Folk må selv hente varerne. Til gengæld får de dem billigt,” har Brian Reenberg tidligere sagt til DetailWatch. 

I Brian Reenberg Holding, hvor hele Billigblomst-koncernens regnskab opgøres, dykkede overskuddet til 2,4 mio. kr. fra 22,7 mio. kr i 2022. Koncernen har en egenkapital på 75,96 mio. kr. og venter i 2023 et resultat før skat i niveauet 20-25 mio. kr.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også