"Udfordrende markedsvilkår" æder 93 procent af overskuddet hos Koncenton

Aarhusianske Koncenton kommer ud af 2022 med et overskud på bare 8,1 mio. kr. efter et år, hvor projektudbyderen bl.a. fyrede 15 procent af medarbejderstaben.
Champagnen er sparet væk, og vi er så begyndt at smøre flere leverpostejmadder,” siger Peter Krogsgaard Jørgensen, adm. direktør i Koncenton, til Børsen. | Foto: PR
Champagnen er sparet væk, og vi er så begyndt at smøre flere leverpostejmadder,” siger Peter Krogsgaard Jørgensen, adm. direktør i Koncenton, til Børsen. | Foto: PR

Fra 121 mio. kr. til 8,1 mio. kr.

Det er udviklingen i årsresultatet hos Koncenton fra 2021 til 2022 – svarende til et fald på 93 procent. Det skriver den aarhusianske projektudbyder i en pressemeddelelse på baggrund af et endnu ikke offentliggjort årsregnskab for det forgangne år.

Årsagen til den markante tilbagegang skal findes i ”udfordrende markedsvilkår,” skriver Koncenton. Derfor mener adm. direktør Peter Krogsgaard Jørgensen alligevel, at årsresultatet – der er det dårligste siden selskabet blev stiftet i 2015 – er tilfredsstillende.

”Set i lyset af det markante stemningsskifte på investeringsmarkedet helt generelt, så er det tilfredsstillende, at vi kan fremvise et positivt resultat. Vi har hurtigt været i stand til at omstille forretningen fra et ambitiøst vækstgear til et lavere blus, så vi er klar til at jagte de muligheder, der byder sig på ejendomsmarkedet,” udtaler adm. direktør i Koncenton Peter Krogsgaard Jørgensen.

Koncenton går også tilbage på andre nøgletal. Således er administrationsgebyrer og andre driftsindtægter mere end halveret og lander på 141 mio. kr. i 2022 mod 310 mio. kr. i 2021. Og på investorsiden blev der i løbet af året indhentet egenkapital svarende til 1,1 mia. kr. mod 1.7 mia. kr. året før.

De dårlige tider resulterede i efteråret 2022 i, at Koncenton fyrede godt 20 mand, svarende til 15 procent af medarbejderstaben, efter at virksomheden i de foregående år var vokset eksplosivt.

“Vi havde skruet udgifterne op, for vi var sikre på, at vi kunne overgå 2021. Men i efteråret blev vi dog hurtigt klar over, at vi var nødt til at tilpasse organisationen både på medarbejderfronten og helt generelt. Champagnen er sparet væk, og vi er så begyndt at smøre flere leverpostejmadder,” siger Peter Krogsgaard Jørgensen til Børsen.

Selvom Koncenton betegner 2022 som ”et travlt omstillingsår”, så er der dog ikke noget, der tyder på, at det bliver bedre i 2023. Ledelsen forventer således i indeværende år et resultat på niveau med 2022.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også