Manden bag 280 meters eventyrtårn giver ikke op — er åben for andre højder

Højden har aldrig været et ultimativt krav, fastslår bygherren bag ideen om en forlystelses- og oplevelsespark i Nordhavn i København over for EjendomsWatch. Konservativ gruppeformand mener, S og R har givet projektet dødsstødet. Han kalder det arrogant at sige nej til 6,5 mia. kr. (Rettet)
Nordhavn i København hvor H.C. Andersen Adventure Tower ifølge planerne skal placeres. | Foto: PR
Nordhavn i København hvor H.C. Andersen Adventure Tower ifølge planerne skal placeres. | Foto: PR

(Artikel rettet 16. maj med oplysning om ejerforhold i konkurrerende projekt.)

Planerne om at bygge forlystelses- og oplevelsesparken H.C. Andersen Adventure Tower i det ydre område af Nordhavn i København blev mandag ramt af en seriøs gang politisk modvind.

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune besluttede at følge forvaltningens indstilling og gav dermed afslag på bygherrens anmodning om at sætte gang en lokalplan for området før tid.

Det vakte stor glæde hos Karina Vestergård Madsen (EL), der er stedfortrædende teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune. Hun gav klart udtryk for, at hun ikke brød sig om at have et tårn på 280 meter svævende over hovedstaden. ”København er ikke New York,” lød det fra stedfortræderen.

Det ærgrer i den grad idemanden bag H.C. Andersen Adventure Tower (HCAAT) Kurt Immanuel Pedersen.

"Vi har ikke været ultimative i kravet om 280 meter. Hvis de siger: "Du må tegne et på 180 eller 200 meter," så kigger vi på det," siger han til EjendomsWatch og tilføjer:

"Vi har sagt op til 280 meter, og så har vi udarbejdet et udkast til konkurrenceprogram i samarbejde med By & Havn, hvor vi skulle have igangsat tegningen af tre forskellige skitseprojekter med forskellige højder."

De kommende tre forskellige skitser indeholdte forskellige forslag til, hvordan projektet kunne se ud.

Foto: PR-visualisering
Foto: PR-visualisering

K: Det er lagt i graven

Det store projekt blev næsten dødsdømt af en trafikanalyse i september sidste år, men fik pustet liv tilbage i sig en måned senere. Her besluttede politikerne i Teknik- og Miljøudvalg, at holdet bag HCAAT kunne få lov at indgå en særaftale med sælgeren af grunden, By & Havn. I december blev en betinget grundkøbsaftale indgået mellem parterne.

Gruppeformanden for de konservative i Københavns Kommune og medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Jakob Næsager, mener ikke, at projektet overlever denne gang.

"Socialdemokratiet og Radikale Venstre har hidtil støttet projektet, men skiftede mening mandag eftermiddag. De sagde så, at de (folkene bag HCAAT, red.) bare kunne komme tilbage senere med nye forslag. Men jeg betragter det her som et endeligt farvel til projektet, for By & Havn har sagt, at hvis ikke det kommer på plads nu, så sælger de grunden til anden side 1. juni, hvor forkøbsretten udløber. Det er lagt i graven, og de vil bare ikke tage ansvaret for det," siger Jakob Næsager til EjendomsWatch.

Forhandlingerne med kommunen har stået på i ca. to år. Jakob Næsager finder forløbet beklageligt. Kommunen har holdt udvikleren for nar, mener han.

"Når nogen ønsker at lægge 6,5 mia. kr. i København og skabe rigtig mange arbejdspladser, så skal vi tage imod det med kyshånd," siger Jakob Næsager og langer ud efter overborgmester Frank Jensen (S):

"Jeg synes, det er arrogant at sige nej og arrogant af overborgmesteren at gå ud og sige, at de vil skaffe arbejdspladser i København, når virkeligheden er, at de siger nej."

Ifølge tal fra HCAAT ville projektet i byggefasen beskæftige op mod 8000 personer, og efterfølgende give 1500-1800 faste arbejdspladser.

Bygherre: Det er skuffende og overraskende

Jakob Næsager vil gerne i dialog med Kurt Immanuel Pedersen, men kan ikke se, hvordan projektet skal kunne reddes inden for de næste to uger.

"Det er skuffende og overraskende efter en så langvarig sagsbehandling og indgåelse af betinget grundkøbsaftale med kommunens eget udviklingsselskab By & Havn, at projektet pludselig afvises."

"Vi vil nu drøfte med politikerne, om der er andre muligheder for, at aftalen med By & Havn kan opretholdes, og planprocessen igangsættes, men det ser unægtelig svært ud," lyder det fra Kurt Immanuel Pedersen, der også er adm. direktør for HCAAT-projektet.

Kurt Immanuel Pedersen. Foto: PR | Foto: PR
Kurt Immanuel Pedersen. Foto: PR | Foto: PR

R: Ikke højden, men trafikken er problemet

Det var en klar præmis i den betingede grundkøbsaftale, at HCAAT-projektet ikke måtte tages i brug før åbningen af Nordhavnstunnellen i 2027. Blev den regel ikke fulgt, ville det udløse en bod på 500 mio. kr.

Det undrer Kurt Immanuel Pedersen, at politikerne ikke har tillid til, at deres eget udviklingsselskab By & Havn vil håndhæve reglen.

Hos De Radikale er det dog hverken højden eller tilliden til By & Havn, der er problemet, siger gruppeformand for partiet i kommunen, Mette Annelie Rasmussen. Det er trafikproblemerne, der stadig spøger i kulissen.

Hun forklarer, at politikerne efterfølgende igen har bedt forvaltningen kigge på trafiksituationen igen.

"Vi har hele tiden ment, det var et visionært og interessant projekt for byen, men for os har det hele tiden været vigtigt, at det passede ind i de øvrige planer for byen. Og det, vi ikke kunne få vished for i går, var trafikafviklingen derud til. Vi var sådan set klar til at kunne læggedenne her trafikudfordring ned, og så at gå videre i dialog med bygherre om både højden og drøjden," siger Mette Annelie Rasmussen.

Det var blandt andet åbningen af metroen, som ikke passede sammen med åbningen af projektet.

"Vores overordnede hensyn var til udviklingen af hele byen. Vi syntes, det var et spændende projekt og har hele tiden godt kunnet se en eller anden form for forlystelsespark ude i det område også med boliger, serviceerhverv og grøn park," siger hun og tilføjer igen, at projektet ikke er aflyst til fulde.

Der har været et konkurrerende forslag til et lignende projekt ude på den samme grund, som HCAAT havde planlagt at bygge på i Nordhavn. Det andet projekt hed Northern Tower-projektet, og Lego-arvingen Thomas Kirk Kristiansen og hans families investeringsselskab Kirkbi Invest blev beskyldt af HCAAT for at have spillet en rollle i projektet. En oplysning, som Kirkbi pure afviser, selvom projektforslaget til at begynde med blev indgivet til Københavns Kommune i hans selskab, Great Northerns, navn.

Adspurgt direkte om beslutningen åbner op for, at det alternative projekt i stedet kan komme på banen, svarer Mette Annelie Rasmussen nej:

"Hvis der er det samme ønske om at accelererer processen før vi har sikret en ordentlig trafikafvikling, så er det naturligvis det samme svar, man får. Jeg vil dog sige, at jeg aldrig har hørt noget fra de mennesker andet end igennem pressen."

EjendomsWatch har forsøgt at få et interview med Karina Vestergård Madsen (EL), men uden held.

København siger nej tak til højhus på 280 meter

Højhusprojekt i milliardklassen får ny investor ombord

Efter grundsalg: Nordens største højhus er et skridt tættere på virkelighed

Dødsdom omstødt: Særaftale bringer nyt liv i plan om højhus til 6,5 milliarder

Rapport dødsdømmer storstilet højhus-projekt i Københavns Nordhavn

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også