Rapport dødsdømmer storstilet højhus-projekt i Københavns Nordhavn

Det bliver ikke muligt at opføre Nordens højeste højhus med tilhørende forlystelsespark lige foreløbig. Ifølge en ny trafikanalyse kan vejnettet ikke bære den mængde trafik, projektet vil medføre, før Nordhavnstunnellen står klar. Men rapportens fokus er forkert, siger projektets idémand.
Billedet viser den diamantformede grund i bydelen Nordhavn i København, hvor HCAAT-projektet, H.C. Andersen Adventure Tower & Park, tænkes opført. | Foto: PR.
Billedet viser den diamantformede grund i bydelen Nordhavn i København, hvor HCAAT-projektet, H.C. Andersen Adventure Tower & Park, tænkes opført. | Foto: PR.

En ny trafikanalyse kan få sat en stopper for Nordens største højhus, H.C. Andersen Adventure Tower, og den tilhørende forlystelsespark i Københavns Nordhavn.

Analysen, som er udarbejdet af ingeniørvirksomheden Moe, vurderer, at det nuværende vejnet i bydelen vil bryde sammen, hvis det skal betjene højhusprojektet, og at det er nødvendigt at vente på Nordhavnstunnellen. Det fremgår af analysen, der er udarbejdet for By & Havn, forud for, at Københavns Kommune Teknik- og Miljøudvalg skal behandle nordhavnsprojektet på et møde mandag.

Størstedelen af trafikken til Nordhavn skal igennem et kryds ved Kalkbrænderihavnsgade og Sundkrogsgade, hvor opførelsen af Nordens højeste bygning på op til 280 meter samt en omkringliggende H.C. Andersen-tematiseret forlystelsespark ifølge analysen vil give "alvorlige trafikproblemer".

"Alene udbygning af 870.000 kvm etageareal i Nordhavn medfører, at krydset bliver overbelastet, og bevægelsesfriheden kun forefindes i begrænset omfang. En udbygning med H.C. Andersen Adventure Tower (HCAAT) vil yderligere forstærke krydsets kapacitetsmæssige udfordringer markant," fremgår det af analysen.

"Misvisende rapport"

I en kommentar til Politiken fredag siger idémanden bag projektet, Kurt Immanuel Pedersen, at han finder analysen helt misvisende, da den kigger på trafiksituationen i 2025, hvor hverken højhusprojektet eller den kommende Nordhavnstunnel vil stå klar.

Mandag skal Teknik- og Miljøudvalget sammen med Økonomiudvalget blandt andet tage stilling til trafikanalysen og en anbefaling om, at planlægning for bebyggelse af HCAAT's kaliber i Nordhavn tidligst må være klar to år inden Nordhavnstunnellens åbning. Tunnellen forventes at åbne i 2027.

I en tidligere trafikanalyse udarbejdet af Rambøll for HCAAT blev det foreslået, at der kunne indføres shuttlebusser for at nedbringe antallet af kørende gæster, men Teknik- og Miljøforvaltningen ser ikke busser som en løsning, fremgår det.

Det så allerede "svært ud" i foråret

"Jeg vil ikke prøve at skjule, at det ser svært ud for HCAAT-projektet. Med vedtagelsen af den lange tids- og procesplan, hvor vi først kan opnå en lokalplan om hele syv år i 2025, så er det meget tvivlsomt, om vi kan indgå den betingede grundkøbsaftale med By & Havn, som er en forudsætning for investorernes medvirken," sagde Kurt Immanuel Pedersen til EjendomsWatch i foråret.

Dengang havde H.C. Andersen Adventure Tower-selskabet selv brugt 10 mio. kr. på at udvikle HCAAT-projektet. Havde politikerne givet et ja til at fremrykke lokalplanen til 2020, så var planen, at der skulle bruges yderligere 30 mio. kr. på at gå videre med udviklingen af projektet.

HCAAT-selskabet var efter eget udsagn i forhandlinger med flere mulige investorer om at finansiere den videre udvikling, men de krævede, at der kom en betinget grundkøbsaftale på plads med By & Havn.

Bagmandspolitiet overtager sag om påstået plagieret byggeprojekt

Kampen om Nordens største højhus eskalerer: Rival anklages for ufine kneb

Direktør bag alternativt højhus i Nordhavn: "Vores projekt lever i bedste velgående"

Idémand bag højhusdrøm erkender: "Det ser svært ud for projektet"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også