Byggesocietetet: Ny aftale fremtidssikrer København

Det er politisk håndværk på højeste plan, at regeringen og Københavns overborgmester har aftalt at bygge en helt ny bydel omkring Refshaleøen på Lynetteholmen og samtidig få mere metro og en havnetunnel. Det mener talerøret for bygge- og ejendomsbranchen, Byggesocietetet. Tunnelforkæmper kalder aftalen historisk. Løkke anslår en udgift på 20 mia. kr., der finansierer sig selv.
Foto: Illustration: Regeringen.
Foto: Illustration: Regeringen.
AF JØRGEN BENDSEN OG SACHA SENNOV

Statsminister Lars Løkke Rasmussens og overborgmester Frank Jensens plan om en ny ø med 35.000 indbyggere i Københavns havn, hvorfra salg af grunde skal finansiere mere metro og en havnetunnel, er politisk håndværk på højeste plan, siger landsformand for Byggesocietetet, Tony Christrup, i en pressemeddelelse.

På et pressemøde fredag klokken 10 anslog statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) projektet til en udgift på omkring 20 mia. kr., som finansierer sig selv gennem grundsalg og betaling for at benytte havnetunnelen.

Ifølge Byggesocietetet er København ved at sande til i trafik, og byen mangler desperat grunde til nye boliger. Med en hovedstad, der vokser med et tusind nye indbyggere hver måned, er der behov for at tænke nyt. Det har regeringen og Københavns Kommune i høj grad gjort med den nye plan, mener Byggesocietetet:

"Planen er rettidig omhu på højeste niveau. København har i de senere år løftet sig fra en marginal mellemstor by i Nordeuropa til en af verdens mest attraktive byer. Men denne udvikling er alvorlig truet, hvis vi ikke kan imødegå den stigende trængsel og manglen på boliger.

Planen skaber et nyt område i byen, hvis værdi omsættes til gavn for hele Danmark gennem at løse to af hovedstadens største udfordringer: Fremkommeligheden og boligmanglen," siger Tony Christrup, som understreger, at en mere velfungerende hovedstad skaber værdi for resten af landet.

Tony Christrup, landsformand for Byggesocietetet. | Foto: PR
Tony Christrup, landsformand for Byggesocietetet. | Foto: PR

Med planen sættes der også turbo på havnetunnelen, idet en forundersøgelse af dette projekt først er færdig i løbet af næste år.

”Uanset hvad denne undersøgelse kommer frem til på det tekniske plan, er der nu massiv politisk opbakning til et projekt, der fører en stor del af den tunge erhvervstrafik uden om Københavns centrum. Det er godt for erhvervslivet, miljøet og trafiksikkerheden," siger Tony Christrup.

Byggesocietet vil i den kommende tid gå positivt ind i arbejdet med at planlægge projektet i detaljer.

"Dette projekt løfter sig over den negative debat om København kontra resten af landet. København får mulighed for at styrke væksten og sin position som en attraktiv by at drive virksomhed i. Så er det op til politikere at definere rammer for, hvordan denne velstandsstigning skal fordeles til resten af landet. Danmark er for lille et land til en øst-vest konflikt," siger Tony Christrup.

Også Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri og talsmand for interessegruppen, der kæmper for en havnetunnel, er fuld af lovord:

"Jeg synes, vi er oppe på den helt store klinge, og jeg synes godt, vi kan kalde det for et historisk projekt og en historisk aftale," siger han til EjendomsWatch.

Han bider især mærke i den brede politiske opbakning:

"At det både er regeringen og kommunen, der går ud med det i fællesskab, giver et større ejerskab. Det er meget positivt, at havnetunnellen bliver en del af en samlet pakke, så man også får gjort noget ved klimasikring og boligbehovet men en ny kunstig ø. Det gør projektet mere robust," siger han.

Sampension stiller sig forrest i køen til at udvikle Refshaleøen for milliarder

Havnetunnel og ny byudvikling i København rykker nærmere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også