Idémand bag højhusdrøm erkender: "Det ser svært ud for projektet"

Planerne om at bygge Nordens største højhus er bragt i fare efter, at Københavns Kommune mandag besluttede ikke at fremskynde lokalplanen for Nordhavn, siger direktøren bag H.C. Andersen Tower-projektet til EjendomsWatch. Han er skuffet over beslutningen. Ny beliggenhed lurer.
Visualisering af hvor højt tårnet H.C. Andersen Adventure Tower vil være i forhold til andre eksisterende bygninger i dag. | Foto: PR-visualisering
Visualisering af hvor højt tårnet H.C. Andersen Adventure Tower vil være i forhold til andre eksisterende bygninger i dag. | Foto: PR-visualisering

Det er en skuffet idémand til det stort anlagte milliardprojekt H.C. Andersen Adventure Tower, som EjendomsWatch fanger ovenpå mødet i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg mandag eftermiddag.

På mødet skulle politikerne beslutte, hvorvidt lokalplanen for området kunne fremskyndes til 2020 i stedet for, som efter den nuværende plan, at være klar i 2025. Det blev ikke til en fremrykning.

Idemanden, Kurt Immanuel Pedersen, har tidligere kaldt beslutningen for "knald eller fald" for højhusprojektet H.C. Andersen Adventure Tower (HCAAT), der omfatter Nordens højeste bygning på op til 280 meter samt en omkringliggende H.C. Andersen-tematiseret forlystelsespark, og som han selv er en af idémændene bag.

"Det er en skuffende og overraskende beslutning, særligt når Rambøll har fremlagt både en trafikanalyse og en effektiv tids- og procesplan med en lokalplan i 2020, som understøttes af kommunens eget udviklingsselskab By & Havn," siger Kurt Immanuel Pedersen til EjendomsWatch og tilføjer:

"Jeg vil ikke prøve at skjule, at det ser svært ud for HCAAT-projektet. Med vedtagelsen af den lange tids- og procesplan, hvor vi først kan opnå en lokalplan om hele syv år i 2025, så er det meget tvivlsomt, om vi kan indgå den betingede grundkøbsaftale med By & Havn, som er en forudsætning for investorernes medvirken."

Indtil videre har H.C. Andersen Adventure Tower-selskabet selv brugt 10 mio. kr. på at udvikle HCAAT-projektet. Havde politikerne givet et ja til at fremrykke lokalplanen til 2020, så var planen, at der skulle bruges yderligere 30 mio. kr. på at gå videre med udviklingen af projektet. HCAAT-selskabet var efter eget udsagn i forhandlinger med flere mulige investorer om at finansiere den videre udvikling, men de krævede, at der kom en betinget grundkøbsaftale på plads med By & Havn. Den plan er altså nu bragt i fare, mener direktøren.

Hvad vil du så nu gøre i forhold til investorerne?

"Jeg tvivler på, at developer-investorerne har tålmodighed til en så langsommelig planproces, som Københavns Kommune nu har besluttet. Derfor vil vi nu drøfte det med investorerne samt overveje, hvorvidt projektet skal placeres i en anden dansk kommune eller i udlandet," svarer Kurt Immanuel Pedersen, som tilføjer, at han håber det lykkes i København.

Årsagen til, at tårnet kræver en ny lokalplan, er, "at højhuse op til 280 meter er i strid med den nuværende helhedsplan for Nordhavn, og derfor bør der udarbejdes en ny helhedsplan for Ydre Nordhavn, hvis der skal planlægges for disse," lyder det i teknik- og miljøudvalgets materiale.

Kurt Immanuel Pedersen, idemand til HCAAT-projektet. | Foto: PR
Kurt Immanuel Pedersen, idemand til HCAAT-projektet. | Foto: PR

Trafikplan afvist

Inden mødet mandag var politikerne blevet forelagt en trafikanalyse fra rådgivningsfirmaet Rambøll, som HCAAT's ledelse havde bedt om at få udarbejdet i håb om at få politikerne til at træffe beslutning om at fremskynde planprocessen.

Ifølge EjendomsWatch' oplysninger stemte udvalgsmedlemmer fra Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance for at godkende den korte lokalplan, mens Socialdemokratiet, Radikale Venstre og de øvrige partier stemte for en lokalplan i 2025. De stemte samtidig for, at embedsværket frem til juni skal uddybe trafikanalysen, for at se om den holder.

Trafikanalysen havde til formål at vise, at infrastrukturen i Nordhavn ville kunne håndtere den øgede trafik, som højhusprojektet blandt andet vil skabe, hvis det realiseres.

"Rambøll har fremlagt en trafikanalyse, som viser, at de potentielle trafikale udfordringer kan håndteres frem til åbningen af Nordhavnstunnelen og den direkte metroforbindelse. Rambøll har tilmed oplyst, at HCAAT-projektet ikke kan være færdigt til ibrugtagning før 2027, hvor infrastrukturen er på plads, og derfor er der ingen reelle trafikale problemstillinger i perioden før 2027, som kan begrunde en udskydelse," siger Kurt Immanuel Pedersen.

Den udlægning er forvaltningen ikke enig i.

I materiale fra mødet skriver teknik- og miljøudvalget, at man ikke mener, der er tilstrækkeligt grundlag i analysen for en fremrykning:

"Det vil ikke være muligt for kommunen at sikre, at projektudvikler lever op til forudsætningen om, at der ikke bør opføres bebyggelse i Ydre Nordhavn før Nordhavnstunnellen åbner i 2027 på grund af trafikafviklingen i Sundkrogsgadekrydset," lyder det i materialet.

Embedsværket henviser ydermere til, at en sådan fremrykning vil være i strid med kommunens krav om borgerindragelse:

"Den nuværende helhedsplan blev skabt efter en omfattende og åben borgerinddragelse i forbindelse med en åben, international konkurrence. En så væsentlig ændring af helhedsplanen, som opførelse af høje højhuse, forlystelsespark og omlægning af de bebyggede områder i Ydre Nordhavn, uden igen at inddrage borgerne, vil være et brud på kommunens hidtidige praksis for involvering af borgerne i forbindelse med byudvikling af Nordhavn."

I stedet for at fremskynde hele planen har By & Havn foreslået, at der laves et såkaldt "Forstudie til bebyggelsesplan" for en del af Ydre Nordhavn inden et specifikt plangrundlag for et højhusprojekt tages op til overvejelse.

Billedet viser den diamantformede grund i bydelen Nordhavn i København, hvor HCAAT-projektet, H.C. Andersen Adventure Tower & Park, skal opføres. | Foto: PR
Billedet viser den diamantformede grund i bydelen Nordhavn i København, hvor HCAAT-projektet, H.C. Andersen Adventure Tower & Park, skal opføres. | Foto: PR

Direktør ser roligt på udskudt beslutning om højhus til 6,5 mia. kr.

Udvalg udskyder beslutning om H.C. Andersen-tårnet

Idémand bag milliardhøjhus: "Tre et halvt år af mit liv afgøres i eftermiddag"

Knald eller fald for højhus-projekt til 6,5 mia. kr. i København

Forvaltning siger nej til H.C. Andersen-park

Prestigeprojekt har to store udfordringer: Politik og penge

Idemagere bag H.C. Andersen-tårn fnyser over skeptiske investorer

Pensionskasser skeptiske over for H.C. Andersen-tårn til 6,5 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også