Pensionsinvestor vil betale Kattegat-forbindelse

En unavngiven investor vil tilbyde at finansiere en tog- og bilbro over Kattegat. Regeringen undersøger kun en bilbro i en kommende udbygning af infrastrukturen.
Samsø bliver en central del af en fast forbindelse over Kattegat, hvis ideen bliver til virkelighed. | Foto: PR.
Samsø bliver en central del af en fast forbindelse over Kattegat, hvis ideen bliver til virkelighed. | Foto: PR.
AF RITZAU FINANS

En stor privat investor vil senere i år komme med et tilbud om at finansiere en kombineret bro til tog og biler fra Sjælland til Jylland over Kattegat.

Det siger Kattegatkomitéen - en samling erhvervsfolk og borgmestre med tidligere miljøminister Jens Kampmann (S) i spidsen.

Det skriver Politiken.

Den interesserede investor overvejer at sætte penge i byggeriet af selve anlægget fra kyst til kyst, mens staten kun skal stå for at bekoste de tilhørende motorveje og jernbaner på land, siger Jens Kampmann ifølge avisen.

Han ønsker ikke at røbe navnet på den private finansinstitution. Kun, at der er tale om danske pensionskassepenge.

"Men de har allerede regnet på det og kan se gode muligheder i sådan et projekt," siger Jens Kampmann til Politiken.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) mener ikke, at pensionskassernes tilbud ser attraktivt ud, skriver han i en mail til Politiken. For det er ikke tilstrækkeligt at se på udgiften til kyst-til-kyst-delen.

Man er nødt til også at medregne udgifterne til landanlæg, som alene løber op i 24 milliarder kroner, understreger ministeren.

"Derfor afventer jeg fortsat den nærmere beregning af en ren vejforbindelse, som ser ud til at være det eneste realistiske bud på en fast Kattegatforbindelse betalt af brugerne selv," skriver ministeren til Politiken.

Ifølge Politiken vil en togtur fra København til Aarhus over en mulig bro over Kattegat falde til 58 minutter med fremtidens hurtigere tog.

Hvis forbindelsen over Kattegat kun bliver til biler, vil turen med tog tage to timer og et kvarter.

Ny Øresundsforbindelse kan stå klar i 2035

Aarsleff-kontrakt på Femern-tunnel forlænges med et år

Ny Storstrømsbro udsat til 2024 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også