Klumme: Sæt en dæmper på dækningsafgiften

Mens der er loft på, hvor meget grundskyld kan stige årligt, er det samme ikke tilfældet for dækningsafgift, som 33 kommuner opkræver. Her venter store stigninger, som Dansk Erhverv er utilfreds med.
"Grundet den manglende stigningsbegrænsning på dækningsafgiften vil der lande meget store regninger hos tusindvis af virksomheder, som skal betales med det samme," siger Carl Andersen. | Foto: PR / Dansk Erhverv
"Grundet den manglende stigningsbegrænsning på dækningsafgiften vil der lande meget store regninger hos tusindvis af virksomheder, som skal betales med det samme," siger Carl Andersen. | Foto: PR / Dansk Erhverv
Af Carl Andersen, skattepolitisk konsulent, Dansk Erhverv

Inden årets udgang forventer Vurderingsstyrelsen at sende nye ejendomsvurderinger ud til 400.000 ejere af erhvervsejendomme samt 100.000 ejere af land- og skovbrug i Danmark. 

Der er tale om foreløbige 2023-vurderinger af erhvervsgrunde. De endelige vurderinger forventes desværre først at komme engang inden 2026. Vurderingerne har dog stor betydning for betalingen af både grundskyld og dækningsafgift for erhvervslivet.

Da vurderingerne af erhvervsgrunde for manges vedkommende er over et årti gamle, vil der komme store værdistigninger. Dog reduceres grundskyldssatserne også markant. Der er dog en stor sandsynlighed for, at erhvervslivet alligevel vil komme til at betale mere i grundskyld. Derfor har man besluttet at lade eventuelle stigninger blive indfaset gradvist med 4,75 procent af den samlede grundskyldsstigning årligt. Stigningsbegrænsningen følger ejendommen og ophører således ikke ved eventuelt salg eller generationsskifte. Eventuelle stigninger i grundskyldsbetalingen vil derfor være fuldt indfaset over ca. 20 år. 

Forfordeling

En sådan stigningsbegrænsning er desværre ikke indført for dækningsafgiften. Det skaber enorm stor usikkerhed for erhvervslivet – særligt i hovedstaden – og der er ingen saglig begrundelse for at forfordele dækningsafgiften. 33 danske kommuner opkræver fortsat dækningsafgift på erhvervsejendomme. I forbindelse med omlægningen i 2021 gik beskatningsgrundlaget fra forskelsværdi til grundværdi. Her var det dog forventningen, at der ville komme nye ejendomsvurderinger kort tid efter, men de er bare ikke kommet. 

Derfor besluttede man at beskatte efter de gamle grundvurderinger på nye satser. Samlet set ønskede man politisk at hæve provenuet med 800 mio. kr. årligt fra 2022. Denne ekstraregning er dog fortsat uopkrævet på grund af manglende opdaterede ejendomsvurderinger, så der står en regning på 1,6 mia. kr. fra 2022 og 2023 og venter. Der betales accontobeskatning af dækningsafgiften frem til de endelige vurderinger kommer inden udgangen af 2026. 

Grundet den manglende stigningsbegrænsning på dækningsafgiften vil der lande meget store regninger hos tusindvis af virksomheder, som skal betales med det samme. 

Erhvervsliv betaler for træge myndigheder

Dansk Erhverv har siden ejendomsvurderingsloven blev udarbejdet argumenteret for, at man burde indføre en stigningsbegrænsning på dækningsafgiften svarende til den, som er vedtaget for grundskylden på erhvervsejendomme. Det er klart mest naturligt, da der er tale om samme beskatningsgrundlag, og det er uden for enhver rimelighed, at erhvervslivet skal bære hele omkostningen ved, at myndighederne er bagud med at opkræve en ønsket beskatning. 

Inden de midlertidige vurderinger lander i e-boksen hos de danske virksomheder, opfordre jeg derfor forligspartierne til at skabe øget sikkerhed for dansk erhvervsliv ved at indføre en stigningsbegrænsning på dækningsafgiften, der svarer til den, der findes på grundskylden. Det vil alt andet lige gøre det muligt for virksomhedsejerne at budgettere ud i fremtiden og få ro i maven.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også