Klumme: Branchens bedste ven

Ikke alle i ejendomsbranchen lader til at forstå, at en kritisk dækning af kritisable forhold er til gavn for branchen og dens egen troværdighed, skriver EjendomsWatchs redaktør i denne klumme.
Foto: Jan Mindegaard / Watch Medier
Foto: Jan Mindegaard / Watch Medier
AF JØRGEN BENDSEN, REDAKTØR PÅ EJENDOMSWATCH OG PROJEKTREDAKTØR PÅ WATCH MEDIER

For nylig kom det frem, hvordan DR var blevet tilbudt 500.000 kr. for at undlade at omtale et firmanavn i et kritisk forbrugerprogram.

Dertil er vi ikke kommet endnu på EjendomsWatch. Men når det er sagt, skal ingen være i tvivl om, at man ikke behøver være en landsdækkende, statslig mediemastodont for at opleve et massivt pres på den redaktionelle proces.

Et overordnet ønske er, at vores dækning skal være mindre kritisk, og at penible forhold skal udelades eller nedtones til fordel for velpolerede historier uden modhager.

Vi er ikke i Rusland

En troværdig branche fordrer et troværdigt medie. Den position har EjendomsWatch opbygget og agter at forsvare.

Hvis vi af kommercielle hensyn eller af frygt for – som det subtilt udtrykkes – ”konsekvenser for det fremtidige samarbejde” undlader at omtale forhold, der for nogen ganske givet er ubelejlige, svigter vi vores job som et frit og uafhængigt medie.

Ingen skal kunne true os til at publicere indhold med en bestemt vinkling eller rosenrød fortælling. Vi er ikke i Rusland, og mon ikke branchen trods alt også ville betakke sig for det?

Branchen har desværre sine platugler og lidt for smarte typer, der opererer på kanten af både lov og moral, og som vi med glæde henviser til ukritisk og hædrende omtale andetsteds.

Trofaste abonnenter på EjendomsWatch vil vide, at vi er et medie, som ikke er i lommen på nogen og hver dag arbejder i sandhedens tjeneste, også når den er kedelig og lidet flatterende for de personer og virksomheder, vi skriver om. En gammel læresætning lyder, at en god historie er én, som nogen ikke ønsker frem.

Et par eksempler:

  • Dobbeltroller hos aktører i detailhandlen
  • Ejendomsadvokater, der opererer gennem en høj grad af nepotisme
  • Projektudbydere, der lover mere, end de kan holde
  • Profiler i branchen, der dømmes for ulovligheder eller på anden måde har myndigheder på nakken
  • Kritiske artikler om sundhedstilstanden hos overbelånte svenske ejendomsselskaber
  • Fyringer og stillingsnedlæggelser forskelige steder i branchen
  • Ejendomsudviklere, der har elendig økonomi

Når vi skriver denne type af historier, møder vi ikke sjældent den reaktion, at man vil ”gå til andre medier” med vigtige nyheder, eller man truer med at gå til Pressenævnet eller med andre juridiske skridt. 

Den slags armlægning er en nødvendig omkostning ved at være et kritisk medie, der ikke blot kan håndfordres med velpolerede pressemeddelelser og fungere som virksomhedernes forlængede PR-afdeling.

Siden EjendomsWatch gik i luften som det syvende nichemedie under Watch Medier i 2016, har den redaktionelle linje været kritisk, men fair og med fokus på substansen.

Ejendomsbranchen er ofte i skudlinjen fra politisk hold og bør have interesse i at blive mødt af til tider ubehagelige spørgsmål i stedet for af klakører. 

På den måde holder branchen sig skarp og konkurrencedygtig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også