EjendomsWatch

Klumme: Sådan digitaliserer vi også ejendomsbranchen efter coronakrisen

Der er tre steder, hvor ejendomsbranchen kan fortsætte den digitale rejse i kølvandet på coronakrisen, lyder det fra Cobblestone-direktør Rasmus Juul Nyholm i denne klumme.

Rasmus Juul-Nyholm er adm. direktør i ejendomsforvalteren Cobblestone. Foto: PR

Hvis der er én ting, som står klart efter coronakrisen, så er det, at ejendomsbranchen lå inde med et stort urealiseret potentiale. Corona-nedlukningen tvang lydløst branchen ind i nye, digitale værktøjer (tænk på Zoom og Teams) og nye samarbejdsformer. Den viste os, at værdien og potentialet i den digitalisering, vi har gennemgået de sidste ti år, var langt større, end nogen havde drømt om.

Pluk de næste digitale frugter

Coronakrisen er tilsyneladende under kontrol, men uløst, og ejendomsbranchen har stadig en udfordrende periode foran sig. Vi skal bruge denne ”sence of urgency” og det seneste to måneders omstillingsmomentum til at realisere endnu mere af vores uudnyttede, digitale potentiale.

Tiden er derfor inde til at plukke de næste lavthængende digitale frugter! Her kommer tre konkrete veje, som din virksomhed kan følge for at fortsætte den digitale rejse og tage de næste gevinster hjem:

  1. Skab nye data og nye produkter: Nye it-værktøjer behøver ikke at dufte af fremmede, eksotiske himmelstrøg for at skabe værdi. En række danske selskaber som Wise Home, NorthQ og UbiqiSense stiller teknologi, der er næsten plug and play, til rådighed, så du kan gøre dine ejendomme "intelligente” og skabe store mængder af meget værdifulde, nye data. IoT-sensorer vil være en integreret del af fremtidens boligmasse, og de er her nu. De nye sensorer danner ikke kun nye værdifulde data. De skaber også ”smarte bygninger”, som kan drives mere effektivt og bl.a. anvendes til at sænke varmeforbruget, driftsudgifterne og forbedre komforten for brugerne.
  2. Skab nye indsigter: Data skal bruges til at understøtte den strategiske beslutningsproces! Business Intelligence-værktøjer (BI) som Microsofts PowerBI og Tableau har masser af features, der gør det muligt at trylle liv og nye indsigter ud af selv den mest beskedne ejendomsrapport samt de mange nye data fra IoT. Forudsætningen er Excel-erfaring på et vist niveau, knofedt og god, gammeldags tålmod – klassiske dyder i ejendomsbranchen. Læg dertil indsigten fra de mange nye sensorer, der både kan måle en organisations pladsudnyttelse (her er vi allerede godt i gang i Cobblestone), varmeforbrug, luftkvalitet, hygiejne osv. Her er betydelige data at hente og interessante historier at fortælle, f.eks. i forhold til ejendommes bæredygtighed i driften.
  3. Køb og sælg på en ny måde: Det er tyve år siden, at man med internettets komme forudsagde ejendomsmæglernes død. Dette er ikke sket og står heller ikke lige for døren, men vi handler afgjort ejendom på en anden måde i dag end i år 2000. Ejendommen som investeringsobjekt er under langsom, men støt forandring. Digitaliseringen, herunder blockchain-teknologi, betyder, at vi får markant flere data på vores ejendomme. Det udvider muligheden for at værdiansætte og handle mindre dele af en ejendom og at handle næsten ned til den enkelte mursten fra Randers Tegl. Altså at skære kagen op i små bidder og sælge dem styk for styk. Samtidig skaber Big Data-analyse transparens og mulighed for langt hurtigere salg a la amerikanske OpenDoor. Alle ejendomsfolk skal forstå denne udvikling og bør eksperimentere med de nye teknologier. Igen – man skal ikke nødvendigvis til udlandet. Kig nærmere på True Market Value, Brickshare og Fairhomes, som alle er pæredanske.

Coronapandemien har været en kærkommen lejlighed til at ruske op i ejendomsbranchen og styrke optaget af ny teknologi. Lad os som branche fortsætte digitaliseringen og udnytte det nye momentum.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier