Servicevirksomhed brænder 100.000 kr. af om ugen på rekruttering: "Totalt til grin"

300 medarbejdere forsvandt, da virksomheden De 5 Stjerner sendte mere end 1000 medarbejdere hjem med lønkompensation under nedlukningerne. Pengene er stadig ikke tikket ind på kontoen, og servicevirksomheden mangler desperat hænder. "Vi er begyndt at opsige kunder," siger ejer og adm. direktør.
John Christensen (th.) er adm. direktør i ejenddomsservicevirksomheden De 5 Stjerner. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
John Christensen (th.) er adm. direktør i ejenddomsservicevirksomheden De 5 Stjerner. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Det er slut med at udvise samfundssind for John Christensen, der er ejer og adm. direktør i ejendomsservicevirksomheden De 5 Stjerner.

Det siger direktøren til EjendomsWatch.

"Set i bakspejlet skulle vi aldrig have sagt ja til nogen form for pakker fra staten, og vi skulle ikke have udvist samfundssind. Vi skulle i stedet have kørt virksomheden videre, og så måtte vi afskedige folk og ansætte dem igen, når der blev behov for det," siger John Christensen.

Under nedlukningerne af samfundet har direktøren haft mere end 1000 af sine i alt 1300 medarbejdere sendt hjem med lønkompensation. Virksomheden har endnu ikke fået udbetalt penge fra staten, og 300 medarbejdere er forsvundet i processen.

200 valgte at sige op, mens godt 100 er blevet bortvist, fordi de tog andre job eller forlod Danmark, mens de var hjemsendt med løn og skulle stå til rådighed for arbejdsgiveren, oplyser direktøren.

"Det er noget af en rutsjetur. Først går man i panik og sender 1000 medarbeder hjem med lønkompensation. Og nu sidder vi så og mangler 300 medarbejdere. Vi viste samfundssind ved at holde på vores medarbejdere, og vi har endnu ikke fået vores lønkompensation udbetalt for sidste år. Det er da godt, vi er stærke likviditetsmæssigt. Ellers var vi gået konkurs," siger John Christensen.

Stopper med at byde på opgaver

I februar i år fortalte John Christensen til EjendomsWatch, at servicevirksomheden ville sadle om og i højere grad byde på offentlige opgaver, efter en tid hvor coronakrisen havde sat en kile i antallet af arbejdsopgaver for De 5 Stjerner.

Samtidig ville virksomheden kapre markedsandele fra de større spillere som ISS og Coor, der skulle slåes på prisen, lød det fra direktøren, kort efter at De 5 Stjerne havde aflagt et årsregnskab, der tydeligt reflekterede coronakrisens effekt.

Bruttofortjenesten lød på 162 mio. kr., hvoraf 2,2 mio. kr. landede på bundlinjen. I 2018/2019-regnskabet var bundlinjen i plus med 7,7 mio. kr.

"Det har været et sindssygt år, og det er det stadigvæk. Der har været flere søvnløse nætter, hvor jeg har tænkt på, om vi havde penge nok til lønninger," sagde John Christensen i den forbindelse til EjendomsWatch.

Siden da er situationen vendt 180 grader. Fra at mangle opgaver er det nu manglen på arbejdskraft, der er blevet en hæmsko for De 5 Stjerner, som specialiserer sig inden for hotelbranchen.

"Vi kan ikke lave nye tilbud til kunder, og vi er begyndt at opsige kunder, fordi vi ikke kan servicere dem. Der er ingen i Danmark, der gider arbejde med rengøring. Der er fully booked på hotellerne i de her uger, og det er danskere, der bor der. Problemet er bare, at vi ikke har medarbejdere nok. Der er ingen i det her fag, der har medarbejdere nok," siger John Christensen.

Bruger 100.000 kr. om ugen

John Christensen fortæller, at De 5 Stjerner lige nu bruger cirka 100.000 kr. om ugen på rekrutteringsindsatser.

Virksomheden har købt togreklamer og kører "massive kampagner" på sociale medier og over hele Rumænien.

Indtil videre uden at det giver pote, fortæller direktøren.

"Dem, der har forladt os under covid-19, kommer ikke tilbage. Jeg smiler lidt over, at vi har så mange arbejdsløse i Danmark, og jeg smiler endnu mere over, at mange af dem, der søger job hos os, aldrig møder op til en samtale. Der er måske fem ud af 100, der møder op. Vi sidder totalt til grin tilbage," siger John Christensen og fortsætter:

"Det er ikke ISS, der puster mig i nakken. Det er staten. Folk på a-kasse får næsten det samme udbetalt som at gå på arbejde."

Kan du ikke skrue op for lønningerne for at blive mere attraktiv?

"Vi har kontraktforhandlinger hvert tredje år. I mellemtiden er der nogle almindelige lønstigninger, der følger overenskomsten mellem 3F og Horesta. Det er den stigning, hotellerne følger. Nogle gange bliver vi også nødt til at give dem højere løn end det, og i dag er der væsentlig flere af vores medarbejdere, der får meget mere end mindstelønnen."

Efter 21 år sadler servicevirksomhed om: Vil slå sværvægtere som ISS og Coor på prisen 

Hotelbranche i knæ trækker servicefirma med ned 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også