ISS-topchef siger farvel med milliardtab: "Vi mangler tre mia. kr. i omsætning"

Servicekoncernen ISS indkasserer større underskud, end analytikerne havde ventet. Men den afgående topchef hæfter sig ved, at nøglekundernes andel vokser.
Jeff Gravenhorst afløses 1. september af tidligere Danske Bank-direktør Jacob Aarup-Andersen | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Jeff Gravenhorst afløses 1. september af tidligere Danske Bank-direktør Jacob Aarup-Andersen | Foto: Stine Bidstrup/ERH
AF RITZAU FINANS

ISS er kommet igennem første halvår med nogle alvorlige hug, efter at coronavirusudbruddet og et hackerangreb i februar har gjort ondt på indtjeningen.

Selvom ISS' strategiske sats på nøglekunder har givet pote på omsætningsniveau, er det endnu ikke slået igennem som ønsket på indtjeningen, hvor nøglekunderne på den længere bane forventes at bære læsset.

I halvåret endte driftsresultatet før særlige poster med et underskud på 785 mio. kr. mod et ventet underskud blandt analytikerne på 354 mio. kr.

Dermed blev marginen på minus 2,2 pct. mod ventet minus 1 pct.

Hjulpet af nøglekunderne klarede omsætningen sig bedre end frygtet blandt analytikerne, men de røde tal på bundlinjen huer ikke ISS' topchef, Jeff Gravenhorst, der stopper i selskabet til september.

Regnskabet onsdag var dermed det sidste af slagsen med ham i spidsen for servicekoncernen.

"Umiddelbart er det ikke det, man ønsker sig, når man skal holde op. Men med corona og det her malware-angreb er det klart, at regnskabet er voldsomt mærket af det. Det har selvfølgelig nogle implikationer for vores indtjening, hvor vi mangler 3 mia. kr. i omsætning, og store dele af det ryger ned på bunden, hvor vi ikke kan nå at reagere og tilpasse organisationen til det," siger Jeff Gravenhorst til Ritzau Finans.

"Når det så er sagt, er vi på minus 3 pct. for første halvår på toplinjen. Det er rigtig, rigtig flot i forhold til den aktivitetsnedgang, man kunne forestille sig, når alle vores kunder går hjem," fortsætter han.

Omsætningen dykkede i andet kvartal med 10 pct., mens omsætningen fra ISS' nøglekunder dykkede med 4 pct.

"At vi kun går ned med 4 pct. hos nøglekunderne i andet kvartal, synes jeg, er virkelig godt. Men det er ikke rart at se på et par milliarder i underskud. Det er klart," lyder det fra Jeff Gravenhorst.

Nettoresultatet for ISS' fortsættende aktiviteter endte på minus 2,6 mia. kr. i første halvår mod et overskud på 502 mio. kr. samme periode sidste år.

Nøglekunder vokser – men indtjening halter efter

Netop ISS' sats på en større portefølje af store nøglekunder har vist sig modstandsdygtig over for udbruddet af coronavirus. Samlet set har de såkaldte key accounts haft en organisk vækst på 2,2 pct.

Men det halter efter at få væksten til at slå igennem på driftsmarginen, der - renset for omstrukturerings- og engangsudgifter - landede på omkring 0 pct.

"Overordnet set giver det mulighed for en højere indtjening end den traditionelle forretning, og det er også kommet igennem over årene. Men vi har også haft nogle udfordringer, der gør, at marginerne overordnet set har været lidt lavere. Så man kan ikke være helt tilfreds. Det er jeg absolut ikke," siger Jeff Gravenhorst.

Han hæfter sig dog ved, at ISS med skiftet mod nøglekunder bevæger sig i den rigtige retning mod en mere profitabel forretning. Særligt under coronakrisen er en stor del af ISS' salg af dybderengøring gået til nøglekunderne.

"Det er vi meget tilfredse med, men der er stadig meget arbejde, der skal laves. Det, at vi blev ramt på it, har forsinket vores Deutsche Telekom, og det er ikke der, hvor det skal være, men det kommer til næste år. Så overordnet set er jeg tilfreds," forsætter han.

ISS har tidligere fremlagt en målsætning om en driftsmargin på 5,5 pct. på mellemlang sigt, hvor det især er key accounts, der skal trække det tunge læs. Men hvorvidt udbruddet af corona har påvirket det mål er endnu for tidligt at sige, lyder det fra Jeff Gravenhorst.

"For os er det ret klart, hvad det er for en forretning, vi har, og hvorfor vi går mod key account-segmentet, der repræsenterer en bedre indtjening end single service. Det er klart, at med den transformation vi går igennem, er det ikke just en hjælpende hånd med et malware-angreb og covid-19," siger den afgående topchef.

Analytiker spår svært første halvår for ISS

Dansker i front for globalt talerør for ejendomsservice

Forenede sætter fart på toplinjen efter flere års stilstand

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også