Fitnesskæde vil åbne over 40 nye danske centre

Loop Fitness vil øge antallet af danske centre fra 60 til over 100, siger direktør. Dyre lejemål kan dog drille lidt.
Foto: PR
Foto: PR
AF RITZAU FINANS

Inden nytårsraketterne sendes mod himlen, og kalenderen viser 2018, vil franchise-fitnesskæden Loop Fitness med hovedsæde i Aalborg have åbnet 25 centre rundt om i Danmark i år.

Og det er ikke nok med det. Der er planer om, at væksten fortsætter i næsten samme høje tempo i de kommende par år. Det fortæller adm. direktør Brian Schneider.

"Selv om man skal passe på, hvad man siger, så ser det næsten ud til, væksten ingen ende vil tage," siger han.

Også regnskabsmæssigt venter han et flot resultat, som endda kan ende med at blive det bedste nogensinde.

"Overskuddet ser ud til at ende på cirka 5 mio. kr. før skat i år," siger direktøren.

I 2016, som er det senest afsluttede regnskabsår, endte overskuddet før skat til sammenligning på 3,3 mio. kr.

Med åbningen af omkring 25 centre i år når kæden op på i alt 85 centre rundt om i landet.

"Vi regner med at åbne cirka 20-25 centre både næste år og året efter," oplyser direktøren og forklarer det lidt mindre tempo med, at der nu skal tages hul på de lidt tungere områder – hovedstadsområdet og området nord for København – hvor lejemålene kan drille lidt.

Også udlandet lurer

Selv om væksten måske sættes lidt ned, kan 2018 godt blive endnu mere spændende end de foregående år.

"Vi åbner nemlig centre i udlandet i første kvartal næste år," oplyser Brian Schneider.

Han vil dog for nuværende ikke oplyse, hvor og nøjagtigt hvornår endnu.

Forretningen hos Loop fungerer på den måde, at selskabet selv ejer konceptet og sikrer retningslinjerne, mens centrene drives af franchisetagere.

Der er et par grunde til, at væksten har taget fart de senere år, vurderer direktøren.

"For det første har vi nået en størrelse, så bolden ligesom ruller lidt af sig selv nu. Vi er kommet på radaren, kan man sige, og derfor får folk mere lyst til både at være kunder og partnere hos Loop," skønner han.

Den anden forklaring, som han fremhæver, er, at konceptet for tre år siden blev tilpasset og forenklet.

"Vi skalerede vores koncept ned til kun en cirkel, så vi kunne komme ud i mindre byer end i vores oprindelige koncept. Derudover har vi også udvidet med træning til børn fra 8-14 år i flere centre, så der er mulighed for, at børnene kan træne med også. Disse tiltag har øget kendskabsgraden til os voldsomt," konstaterer Brian Schneider.

Konkurrencen på fitnessmarkedet er hård, men selv om de store kæder også har cirkeltræning, så er Loop ifølge direktøren den eneste, der kun har cirkeltræning.

"Vi leverer populært sagt crossfit puttet i maskiner og fokuserer på en anden kundegruppe end vores konkurrenter. Vores kundegruppe er dem, der er 35 år eller mere," forklarer han.

Træningen hos Loop varer 24 minutter.

"Kunderne kører et fastlagt program igennem 16 stationer, der både dækker styrketræningsmaskiner og såkaldte cardio-maskiner som romaskiner og cykler," forklarer direktøren.

Han siger, at hos Loop er budskabet, at træning kun skal være en lille del af brugernes hverdag. Der er også andre ting i livet.

"Vi træner ikke for at holde os unge, men for at blive gamle," siger han.

Tabsgivende fitness-kæde kan få nyt ejerskab

Ny fitnesskæde vil ud i de største danske byer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også