EjendomsWatch

Deas: Nødvendig renovering koster kunder i storcentre

Shoppingcentre skal renoveres løbende for at være tidssvarende, men det fører til kundetab, forklarer administratoren Deas. Det er en af årsagerne til, at nogle butikscentre oplever markante fald og andre markante stigninger i antallet af kunder.

Foto: PR

For at lokke kunder til butikscentre, skal centret følge med tiden, hele tiden. Derfor er det nødvendigt med jævnlige renoveringer og småforbedringer, der fører gamle bygninger ind i en ny tid. Kunderne gider dog ikke gå rundt i rod.

Det fortæller ejendomsadministratoren Deas' afdelingschef, Finn Sture Madsen.

"Når vi har haft centre med vigende kundetal, så er det ofte et spørgsmål om ombygninger i en periode. Ombygninger har en hurtigt effekt på kundetallet — folk vælger de centre, hvor der ikke er rod," siger han til EjendomsWatch.

Storcenterejer oplever solid vækst i Norden 

Generel fremgang - enkeltvis tilbageslag

Meldingen kommer ovenpå en frisk statistik, der ellers viser en gennemsnitlig fremgang i 16 af Deas' butikscentre på to pct. De to pct. rummer dog over et større skel.

Højdespringeren Frederiksberg Centret med en vækst i antallet af kunder på syv pct. gennemgik sidste år en større renovering. Renovering går igen i den anden ende af listen. Her har vi butikscentret Friis i Aalborg, der i øjeblikket er ved at blive omdannet til en Magasinbutik og ser et fald på 11 pct. i kundeantallet. Det samme sker for Hvidovre-centret, hvor man også bygger om. Her falder kundeantallet med 9 pct.

Magasin leverer sit hidtil bedste resultat 

Finn Sture Madsen fortæller, at det ikke er muligt at inddele forandringen i kundeantal i forhold til geografi. Den ene by er hverken værre eller bedre end den anden. De førnævnte centre hører til de største udskejelser på statistikken, fortæller han.

"Der er ikke store variationer på kundetallene. De fleste ligger lige omkring indekspunktet, som er 100. Generelt oplever vi, at folk er glade for centrene, som helhed er de stadig attraktive. Det er den tendens, vi oplever," siger han.

Medie: Pensionsselskaber arbejder på stor handel 

Ud af de 16 butikscentre, Deas har undersøgt, ligger 10 over indeks 100, altså med en positiv udvikling i kundetilgangen. Seks centre ligger under indeks 100, altså med en negativ udvikling.

Skal investere for at lokke kunder til

Et butikscenter er ifølge Finn Sture Madsen mere end bare en stor bygning, hvor forskellige butikker huserer. Der er en stemning, en oplevelse og en vigtighed i at levere den rigtige følelse, der passer ind i tidens forestilling om et butikscenter.

"Centerbranchen er en branche, hvor du hele tiden skal investere for at holde centrene relevante og tidssvarende. Det er de fysiske rammer, som toiletter, gange, lys, men også nye butikker," siger han.

Han forklarer, at Deas' lejere oplever en øget efterspørgsel på mad- og cafésteder. I dag ønsker bespisende kunder eksempelvis også mere plads, end de gjorde for et år siden.

Storcentre vil lokke kunder til med gastronomi 

"I de her år er der fokus bedre bespisning. Og der skal sættes mere plads af til det," siger han.

Den rigtige sammensætning af butikker

Når man driver et butikscenter, er det værd at have i mente, at hvert eneste butik ikke sælger sandaler i størrelse 46. Det bliver for specialiseret, og når målet er at tiltrække kunder, så skal man nå et bredt publikum.

"Det er vigtigt at have den rigtige sammensætning og de rigtige koncepter af butikker," siger Finn Sture Madsen, afdelingschef for Deas.

Da den mangeårige elektronikkæde Fona lukkede i 2016, var det både overraskende og gav lidt bøvl hos Deas. Selvom langt de fleste butikker nu er udlejet igen, så står man med enkelte centre, hvor der mangler en elektronikbutik.

"Indtil sidste år var Fona jo en fast bestanddel af alle centre. Og lige pludselig var den der ikke længere. Det er klart, der skal komme noget andet i stedet for indenfor den kategori," siger Finn Sture Madsen.

Centerkæmpe fortsætter udsalg i Norden 

Mere fra EjendomsWatch

Nye kræfter polstrer investeringsplatform til udlandseventyr

Nyt ejerskab hos digital investeringsplatform vil fordoble volumen og føre konceptet ud over Danmarks grænser. Tidligere Børsen-direktør skal booste kommerciel strategi og være med til at vise, "at The Many ikke bare er en god idé, men også kan blive en forretningsmæssig succes," som han siger til EjendomsWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier