E-mails kan være no-go i ejendomsbranchen

Man kan ikke altid benytte sig af e-mails, når man som lejer og udlejer kommunikerer med hinanden, påpeger advokat i ny klumme.
Foto: Google Street View
Foto: Google Street View

Der hersker usikkerhed omkring, hvornår man som lejer eller udlejer kan benytte sig af digital kommunikation. Ofte fremgår det af lejekontrakten, at kommunikationen skal foregå skriftligt — men gælder det så også digital kommunikation. Må en lejer opsige sit lejemål blot ved at sende en e-mail — og kan udlejer omvendt opsige en lejer ligeledes med et digitalt brev? Det står ikke altid klart, mener en ekspert på området.

"Som udlejer bør man være meget opmærksom på, hvordan man kommunikerer med lejerne, og hvilke konsekvenser kommunikationsformen har," siger Lars Kjær, partner i advokatfirmaet Bech-Bruun i en klumme, som EjendomsWatch bringer mandag.

"Hvis udlejer og lejer begge kommunikerer digitalt, selv om det ikke står i lejeaftalen, er det en stiltiende accept fra begge parter om, at kommunikation kan ske digitalt," skriver han.

I praksis betyder det, at hvis der ikke står noget i lejeaftalen om digital kommunikation, så er det afgørende, om modtageren accepterer eller afviser denne kommunikationsform.

I klummen ridser Lars Kjær nogle af problemstillingerne op og peger på, at der for eksempel fortsat hersker tvivl om, hvorvidt det at oplyse sin e-mailadresse på brevpapir er udtryk for, at kommunikationen kan foregå digitalt; også ved lejeopsigelse.

Hele klummen kan læses her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også